Full version: Kapkrusbär
Eva i Skåne
När jag såg Gröna Rum tog hon frön från psysalis. Jag har aldrig odlat sådana själv, men jag vet att det diskuterades på forumet förra sommaren, men mitt minne är kort laugh.gif
Är det kapkrusbär som passar bäst att odla på friland? Får de lika goda frukter som den psysalis man köper? Köper man frön eller finns det plantor att köpa i handelsträdgårdarna länge fram i vår?
Alpiner i Halmstad
Köp några bär, sug ut det "göttaste" fruktköttet. De små frö Du får kvar har då blivit förberedda för sådd. Stoppa ner fröerna i såjord och förvara krukan fuktig vid ca. 20 grader.
När de första bladen efter härtbladen kommit bör Du skola i egen kruka och placera krukorna varmt och ljust.
När frostrisken är över bör de ut på en varm och solig plats.
M.v.h. Bernt
Åsa, mälardalen zon 2
Man får söta goda bär på plantorna som blir om man sår fröer från kapkrusbärsfrukterna som man köper i grönsaksdisken, de ska även gå att övervintra så man kan ju odla i ex. stor kruka/hink ifall man vill spara växten. Odlas med fördel på balkong, i växthus eller i varmt skyddat läge.

Det finns en släkting till kapkrusbäret som ska vara något köldtåligare nämligen gyllenbäret, frön säljs av ex. Runåbergs fröer, weibulls, bröderna Nelson. Gyllenbäret brukar odlas som ettårig. Gyllenbär har jag odlat på friland i varmt läge en ganska normal svensk sommar och det vart massor av bär på dem.

http://www.odla.nu/vegt/gyllenb.shtml

Det brukar gå bra att börja förkultivera Physalis sorter nu i mars.
Palmen
Jag har övervintrat physalis som nu under lysrörsljus började blomma í
februari. När jag sådde förra året kom de första blommorna i början på juli
och frukterna betydligt senare. Jag hoppas alltså på en tidig skörd i år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon