Full version: Lysrör
carljohan_
Jag såg billiga runda 32-watts lysrör i affären här om dagen, som verkar perfekt som växtbelysning. Det jag inte blev klok på var vad det är för armatur som man ska ha.

Någon som vet?
Ingrid på Västkusten
Det ser ut som vanliga lampor - ungefär som uppochnervända runda papperskorgar ;-) eller så förstoringslampor :-) jag ahr sådana på jobbet som använder rund belysning.
TeliaNet
jag använde sådana vid elektroniklödning och tycker inte den ger mycket ljus.
bättre att satsa på raka rör.
Ingrid på Västkusten
Jag har dem i mina Lisa-armaturer också - d v s växtbelysning. De fungerar alldeles utmärkt som punktbelysning till större växter typ glvmodell och enochenhalvmeterhögsa :-)
Professionella växtuthyrarföretag typ Bellis har använt dem i många år - men det verkar som Lisa inte finns å köpa mer - troligtvis är den ersatt av nån annan armatur nuförtiden.
gammelnalle
Vilen armatur du skall ha beror främst på 2 saker:
1: Vad du vill att ljuset skall hamna (dvs hur reflektorn ser ut)
2: Vilken sockel röret har (tex 2GX13 eller G10q (vilken jag TROR du har))

lycka till
TeliaNet
CITAT (carljohan_ @ 06-02-2005, 17:15)
Jag såg billiga runda 32-watts lysrör i affären här om dagen, som verkar perfekt som växtbelysning. Det jag inte blev klock på var vad det är för armatur som man ska ha.

Någon som vet?

om den är lämplig beror på var den lägger energi och hur mycket energi.
carljohan_
De gav drygt 2000 lumen styck om jag minns rätt så visst ger de ljus (om de ger bra ljus är iofs en annan femma..).

Ska kolla upp vad det är för sockel.
TeliaNet
effektiviteten avgörs var strålningen hamnar.
så här ser ljusupptagningen ut för växter.
gammelnalle
Claes?
Hur kan man veta att det ser ut så???
Nog måste väl olika växter ta upp olika spektra beroende på vad det är för växt??? (Eg vilken grundfärg som växten har)

?????????
unsure.gif unsure.gif unsure.gif

frågar i all vänlighet för jag vill veta mer
carljohan_
Jag vet vilket ljus plantorna behöver. Men eftersom det aldrig skrivs ut PUR på lampor tar jag det som ger MEST ljus. Det lär lönaa sig att ha hög lumen snarare än att pricka in spectrumet perfekt och ha en svag lampa.
TeliaNet
till gammellnalle:
KF i växterna är grönt och då blir växten grön.
det är i stort sett samma till alla växter och ändrar sig inte synbart.
kolla mer i förkultiveringen av christoffer om du är nyfiken på verksamma ämnen.

till carljohan_
lumen är bara vad ögat uppskattar som ljus.
ett grönt rör ger 4700 lumen, ett blått 900 och ett rött 1800 lumen.
inte ger det gröna röret mer ljus, det ser ljusare utt för att våra ögon är känsligast vid den frekvensen(555 nM).

växterna tar sämst där vi ser mest ljus, så att brassa på mängder av grönt ljus är inte effektivt.
inte visste jag att du visste nåt om uEinstein/joule, tänka sig att det finns flera ljuskunniga.
Virgo
CITAT (TeliaNet @ 08-02-2005, 18:49)
inte visste jag att du visste nåt om uEinstein/joule, tänka sig att det finns flera ljuskunniga.

Inte tror du väl att du är den ende som tror sig kunna nåt om ljus? laugh.gif

CITAT
lumen är bara vad ögat uppskattar som ljus

lumen (lm) är SI-enheten för ljusflöde.

1 lumen = 1 candela * 1 steradian.

Det är alltså ett mått och ingen uppskattning. sleep.gif
carljohan_
TeliaNet:
Självklart lönar det sig inte att ha en massa grönt ljus. Men nu är det väl så att de flesta lysrör har en hyfsad spridning i spektrat, det här verkade vara "kallvitt" - vilket oftast brukar motsvara ett ganska bra spektra för växterna. Man kan ju välja speciella lysrör, typ Fluora 77 eller liknande. Och då prickar inte ens dessa så ofta in växternas behov speciellt bra.
Nu minns jag inte exakt vad Floura 77 kostar men anta att man får betala 100 spänn för ett 18w rör. Jämför då med det runda, det kostar hälften så mycket och ger dubbelt så mycket ljus. Det blir ca 5kr/w för floura-röret och 1,5 kr/w för det runda. Förstår du ungefär hur jag tänker?

Det jag tyckte verkade bra från början med det runda är att det blir mycket kompaktare och smidigare, och att man då också kan placera röret närmre plantorna (och få bättre effekt!).

"..inte visste jag att du visste nåt om uEinstein/joule, tänka sig att det finns flera ljuskunniga", sa jag det? Jag är ingen fysiker men det spelar ingen roll för i det här sammanhanget räcker det med lite grundläggande kunskaper inom energi och ljus. Det räcker i princip att veta att topparna ligger på ca 450 och 670 nM för att veta vad växterna behöver.
TeliaNet
CITAT (Virgo @ 08-02-2005, 19:19)
CITAT (TeliaNet @ 08-02-2005, 18:49)

Inte tror du väl att du är den ende som tror sig kunna nåt om ljus? laugh.gif

CITAT
lumen är bara vad ögat uppskattar som ljus
lumen (lm) är SI-enheten för ljusflöde.

1 lumen = 1 candela * 1 steradian.

Det är alltså ett mått och ingen uppskattning. sleep.gif

ett mått på hur mycket upplevt ljus som en ljuskälla utstrålar genom SI 360* sleep.gif

du tror väl inte du kan klå mig på mitt favorit-ämne? laugh.gif
TeliaNet
CITAT (carljohan_ @ 08-02-2005, 19:57)
TeliaNet:
Självklart lönar det sig inte att ha en massa grönt ljus. Men nu är det väl så att de flesta lysrör har en hyfsad spridning i spektrat, det här verkade vara "kallvitt" - vilket oftast brukar motsvara ett ganska bra spektra för växterna. Man kan ju välja speciella lysrör, typ Fluora 77 eller liknande. Och då prickar inte ens dessa så ofta in växternas behov speciellt bra.
Nu minns jag inte exakt vad Floura 77 kostar men anta att man får betala 100 spänn för ett 18w rör. Jämför då med det runda, det kostar hälften så mycket och ger dubbelt så mycket ljus. Det blir ca 5kr/w för floura-röret och 1,5 kr/w för det runda. Förstår du ungefär hur jag tänker?

Det jag tyckte verkade bra från början med det runda är att det blir mycket kompaktare och smidigare, och att man då också kan placera röret närmre plantorna (och få bättre effekt!).

"..inte visste jag att du visste nåt om uEinstein/joule, tänka sig att det finns flera ljuskunniga", sa jag det? Jag är ingen fysiker men det spelar ingen roll för i det här sammanhanget räcker det med lite grundläggande kunskaper inom energi och ljus. Det räcker i princip att veta att topparna ligger på ca 450 och 670 nM för att veta vad växterna behöver.

topparna ligger på 440-450 & 660-670.
fluora 77 kostar lika lite som ett vanligt standardrör.

nu är det ju inte ljuset vi vill åt utan strålningen, så bara för att fluora 77 ger lågt ljusflöde ger det jätte mycket energi i de viktiga delarna.

enligt pur så ligger 77:an på 0,71
kallvitt standardrör på ca 0,65.
standard röret ger mer ljus men mindre strålning.

klicka på min signatur-länk!
Virgo
CITAT
du tror väl inte du kan klå mig på mitt favorit-ämne?  

ohmy.gif
tur att det finns småparvlar som vet bättre än vetenskapsmän! tongue.gif
TeliaNet
småvalpen är snart 19 smile.gif
Virgo
och fortfarande mambo? biggrin.gif
Smed
Jag vet i alla fall att 1 Megafon = 1¹² Microfoner.

/Smed
TeliaNet
CITAT (Virgo @ 09-02-2005, 20:32)
och fortfarande mambo? biggrin.gif

ja, varför inte?
Virgo
så skulle det va

CITAT
Jag vet i alla fall att 1 Megafon = 1¹² Microfoner.

laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
BlondBimbo
Hejsan!

Ny medlem... mitt första inlägg... dock ingen direkt nybörjare på odling. Jag har egentligen bara en fråga... var kan man köpa:

Philips Philips TLD840 (36w, 3350lm: 0.83)
Philips Philips TLD965 (36w, 2100lm: 0.60)
Osram Fluora 77 (36w, 1400lm: 0.71)

till bra priser på nätet o som skickar mot postförskott (alt accepterar kreditkort) o som dessutom packar väl så att det kommer fram helt?

Tack TeliaNet din länk var mycket intressant!

Tacksam för svar. rolleyes.gif

// BB
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon