CITAT (carljohan_ @ 08-02-2005, 19:57)
TeliaNet:
Självklart lönar det sig inte att ha en massa grönt ljus. Men nu är det väl så att de flesta lysrör har en hyfsad spridning i spektrat, det här verkade vara "kallvitt" - vilket oftast brukar motsvara ett ganska bra spektra för växterna. Man kan ju välja speciella lysrör, typ Fluora 77 eller liknande. Och då prickar inte ens dessa så ofta in växternas behov speciellt bra.
Nu minns jag inte exakt vad Floura 77 kostar men anta att man får betala 100 spänn för ett 18w rör. Jämför då med det runda, det kostar hälften så mycket och ger dubbelt så mycket ljus. Det blir ca 5kr/w för floura-röret och 1,5 kr/w för det runda. Förstår du ungefär hur jag tänker?
Det jag tyckte verkade bra från början med det runda är att det blir mycket kompaktare och smidigare, och att man då också kan placera röret närmre plantorna (och få bättre effekt!).
"..inte visste jag att du visste nåt om uEinstein/joule, tänka sig att det finns flera ljuskunniga", sa jag det? Jag är ingen fysiker men det spelar ingen roll för i det här sammanhanget räcker det med lite grundläggande kunskaper inom energi och ljus. Det räcker i princip att veta att topparna ligger på ca 450 och 670 nM för att veta vad växterna behöver.
topparna ligger på 440-450 & 660-670.
fluora 77 kostar lika lite som ett vanligt standardrör.
nu är det ju inte ljuset vi vill åt utan strålningen, så bara för att fluora 77 ger lågt ljusflöde ger det jätte mycket energi i de viktiga delarna.
enligt pur så ligger 77:an på 0,71
kallvitt standardrör på ca 0,65.
standard röret ger mer ljus men mindre strålning.
klicka på min signatur-länk!