Full version: gallrat min tuja
krukan
Jag har nu satt igång med att tukta min tuja, som den förre ägaren till huset lät växa sig vild (man ser inte ut genom fönstret...) Jag har kapat flera stammar längs med marken, men de stammar som växer bakom har nu ganska mycket torra barr och torra kvistar. Hur bryter de nya skotten fram? Kommer det att bli gröna skott där, nu när solen når fram till grenarna? Tänkte trimma in de torra grenarna, och trimma in hela busken också (så att grannarna tar sig fram på vägen biggrin.gif ), det blir de nog glada för. biggrin.gif

Det ser inte helt katastrofalt ut nu, men det skulle ju kunna bli bättre. Hoppas att sommaren blir bra och att mycket nya skott växer ut på busk-trädet.
carren
Vill inte skrämma dig, men jag tror inte att man kan kapa en tuja så och förvänta sig att den kommer igen.

Hoppas att du får svar av någon som är mer kunnig än jag på vintergrönt men jag har för mig att den enda barrväxt som klarar att kapas ner drastiskt och komma igen är idegran. Detta eftersom idegran bryter nya skott på gammal ved.

Övriga barrväxter (inklusive tujor) har jag för mig bara kan formas varsamt genom att man tar bort en del av _årstillväxten_ så att det finns lite nytillväxt kvar som den alltså förmår bryta nya skott på.
Christer i Falköping
Jo, så är det nog. Det är nog bara idegranen som bryter nytt från gammal växt.
Christer.
krukan
Ja, de stammar jag kapat längs marken vill jag inte att de börjar växa igen. Det är snarare de stammar som är kvar, med mycket gula barr som jag tänkte få att grönska igen. Jag har inte rört dem ännu, just för att jag ville veta hur jag skulle gå till väga först.

Har köpt en beskärningsbok, men det stod bara att den skulle beskäras på vårvintern. Och att den tål ganska hård beskärning. Fast om ni säger att den inte bryter nya skott från gammal ved, hur ska man då tolka det i boken?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon