Full version: gallrat min tuja
krukan
Jag har nu satt igng med att tukta min tuja, som den frre garen till huset lt vxa sig vild (man ser inte ut genom fnstret...) Jag har kapat flera stammar lngs med marken, men de stammar som vxer bakom har nu ganska mycket torra barr och torra kvistar. Hur bryter de nya skotten fram? Kommer det att bli grna skott dr, nu nr solen nr fram till grenarna? Tnkte trimma in de torra grenarna, och trimma in hela busken ocks (s att grannarna tar sig fram p vgen biggrin.gif ), det blir de nog glada fr. biggrin.gif

Det ser inte helt katastrofalt ut nu, men det skulle ju kunna bli bttre. Hoppas att sommaren blir bra och att mycket nya skott vxer ut p busk-trdet.
carren
Vill inte skrmma dig, men jag tror inte att man kan kapa en tuja s och frvnta sig att den kommer igen.

Hoppas att du fr svar av ngon som r mer kunnig n jag p vintergrnt men jag har fr mig att den enda barrvxt som klarar att kapas ner drastiskt och komma igen r idegran. Detta eftersom idegran bryter nya skott p gammal ved.

vriga barrvxter (inklusive tujor) har jag fr mig bara kan formas varsamt genom att man tar bort en del av _rstillvxten_ s att det finns lite nytillvxt kvar som den allts frmr bryta nya skott p.
Christer i Falkping
Jo, s r det nog. Det r nog bara idegranen som bryter nytt frn gammal vxt.
Christer.
krukan
Ja, de stammar jag kapat lngs marken vill jag inte att de brjar vxa igen. Det r snarare de stammar som r kvar, med mycket gula barr som jag tnkte f att grnska igen. Jag har inte rrt dem nnu, just fr att jag ville veta hur jag skulle g till vga frst.

Har kpt en beskrningsbok, men det stod bara att den skulle beskras p vrvintern. Och att den tl ganska hrd beskrning. Fast om ni sger att den inte bryter nya skott frn gammal ved, hur ska man d tolka det i boken?
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon