Full version: Väderstreck hoyor!
nilssontherese
Hallå är det någon som vet vilka väderstreck patella cinnamomifolia och carnosa dapple grey trivs bäst i och blommar mest! rolleyes.gif skulle bli så glad om någon visste det! Har letat på nätet men icke! sad.gif

Kram Therese
Blomstertanten
Hoyor trivs bäst i väst eller söderfönster, Man kan även ha dom i norrfönster men då blommar de sällan.
maimiti
Både H. cinnamomifolia och H. carnosa gillar ljus, men inte stekhet sol. Jag har min carnosa i västerläge och cinnamomifolia i söderläge, men jag brukar dra ner persiennerna när det blir för hett och vinkla så att ljuset kommer in men solen inte ligger direkt på bladen. I söderläge blir solen ofta väldigt stark och brännande genom fönsterglas om man inte kan skugga växterna lite grann mot den värsta solen mitt på dagen. Det finns också arter som blommar flitigt även i norrläge.

H. patella är känsligare och bör nog inte stå i solsken, men den vill ha värme. Dessutom gillar den hög luftfuktighet (gör iofs alla hoyor, men patella är lite mer kräsen) så om man kan ordna det så är det ett plus. Jag har min i lysrörshylla, men man behöver ju inte vara så fanatisk. Västerläge är nog att föredra. De jag känner till som lyckats bäst med patella har den i terrarium med lysrör.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon