Full version: hittar inget såråd
-asno-
Jag kan inte hitta något såråd för morina longifolia. Jag vet att den inte ska vara härdig här, men jag vet också att den finns och överlever. Så nu ska här provas. Men hur så???

/Åsa
kerstin z5-6
Gror på 2 v i + 20 o rapporteras härdig i z4 -fast den är bienn , tror jag så densjälvsår sig då tydligen :lol:rapportera härdighet, är en snygg sak smile.gif
-asno-
Nämen... blink.gif

Så här skrev Evert Nilsson om morina longifolia som han odlade i zon 6

Morina

En stor skönhet om man ser den på nära håll är morina, Morina longifolia från Himalaja. Den bildar en kraftig rosett med långa flikiga blad som i kanten är försedd med vassa taggar. Från denna rosett kommer i juni – augusti halvmeter höga stjälkar med axliknande blomklase av först nästan vita blommor, vilka såsmåningom övergår till rosenrött. Den anses rätt ömtålig varför granristäckning rekommenderas, men här står en planta i sluttande halvskuggit läge sedan 15 år tillbaka som aldrig erhållit något vinterskydd. För god blomning borde den nog få en soligare växtplats och mer grusblandad mylla.

/Åsa
kerstin z5-6
Lysande Asno -det köper vi direkt !!Säjer Evert nåt då ÄR det så.. du har väl Eremurus ?
-asno-
Vad då - eller vem då blink.gif

/Åsa
Virgo
eremurus
kerstin z5-6
En av Everts favoriter var Jättestäppliljan från himalaya -Eremurus -med olika efternamn -
Många finns att köpa som rötter i Eurobulbs katalog och kostar där för ex Stenophyllus 1,10 euro -strax över 10 kr alltså
Ett måste -den blir 2 meter hög
En garanterad showstopper smile.gif

Fyra rötter gav 7 blomstänglar ett år -här den gula frest frest ..
-asno-
Nu har jag satt mig på klickfingret igen laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Hunnit smygläsa dessutom vad den gode Evert har att säga om Eremurus.
Har du den här?
Av Evert Nilsson

/Åsa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon