Posse
ohmy.gif Jag upptäckte en dag att en glasruta på mitt garage var lite trasig. Nertill var det ett diskret, knappt decimeter brett och ett par centimeter högt hål och regn har trängt in mellan de två försterbågarna ganska länge som det ser ut, färgen har flagnat bort och träet har lite grön beläggning. sad.gif

Men jag föreställer mig att det skulle gå att rädda fönsterbågen om den fick torka upp i lugn och ro, impregneras, målas osv och naturligtvis få nytt glas och kitt. Jag skulle alltså behöva plocka bort hela fönsterbågen i några månader eller så.
Med vad ska jag ersätta den med under tiden?
Finns det någon "standardlösning"? unsure.gif
Virgo
några månader är väl att ta i.
Du kan sätta för en masonitskiva.
Posse
CITAT (Virgo @ 06-02-2005, 21:01)
några månader är väl att ta i.
Du kan sätta för en masonitskiva.

Hur "sätter man för" den? unsure.gif
tullmejs
Om det inte finns nåt smidigt sätt att hänga ställa eller spänna in den kan man sätta fast snöre eller ståltråd i mitten, som man spänner fast på en brädbit på insidan. Eller så kan man kanske spika lite?
Virgo
Det är bara att spika fast den. Gör den 5cm större runtom än fönstret.
Eller ta byggplast och tejpa fast med silvertejp.
kerstin z5-6
Silvertejp är en gåva -Funkar på allt möjligt om man inte vill spika smile.gif
gammelnalle
hej hopp och belägg.....

Hur sitter din ruta?
Hur stor är den?
Risk för inbrott?

Enl brottsbekämpare så har vanliga inbrottstjuvar "svårt" (mentalt) att krossa en fönsterruta. En masonitskiva däremot.....
Fråga inte mig varför!!! smile.gif smile.gif

Så om det finns risk för inbrott bör du nog ha något mera "stabandigt" (bastant) MINST plywood 15mm eller brädor. Och fästa dessa ORDENTLIGT. Beroende på vilka möjligheter du har : tex Vagnsbult genom väggen (mycket svår att lossa utifrån) eller en ordentlig regel INNIFRÅN.

Allt detta är givetvis helt onödigt om inbrottsrisken är låg....

lycka till
Posse
CITAT (gammelnalle @ 07-02-2005, 07:58)
hej hopp och belägg.....

Hur sitter din ruta?
Hur stor är den?
Risk för inbrott?

Enl brottsbekämpare så har vanliga inbrottstjuvar "svårt" (mentalt) att krossa en fönsterruta. En masonitskiva däremot.....  
Fråga inte mig varför!!!  :)  :)

Så om det finns risk för inbrott bör du nog ha något mera "stabandigt" (bastant) MINST plywood 15mm eller brädor. Och fästa dessa ORDENTLIGT. Beroende på vilka möjligheter du har : tex Vagnsbult genom väggen (mycket svår att lossa utifrån) eller en ordentlig regel INNIFRÅN.

Allt detta är givetvis helt onödigt om inbrottsrisken är låg....

lycka till

Här är verkligen inget högriskområde men jag har naturligtvis ändå tänkt på inbrottsrisken, och jag förmodar att det måste vara en viss standard på täckanordningen för att hemförsäkringen ska gälla.

Idéalet vore väl att jag försökte ordna en extra fönsterbåge eller åtminstone en "blindbåge" eller vad man ska kalla det, som kunde fästas/stängas på vanligt sätt? unsure.gif
gammelnalle
Om du inte BEHÖVER öppna föntret under den tid det tar att renovera det gamla, anser jag att det verkar overkill med en extra båge. En ordentlig platta som fästes så att den inte går att öppna utifrån torde räcka.

MEN: Kolla med ditt försäkringsbolag.
de kan/och bör ge dig bra råd.
björn
Posse
Är det dyrt fixa trasigt fönster?

Har nu ett (annat) trasigt 50x100 cm. Hur mycket kan det kosta i runda slängar att få ett nytt glas inmonterat om man tar med bågen till glasmästarn, och att den är förberedd så att det i princip bara är att börja lägga dit det nya glaset?

Och vad skulle det kosta att bara inhandla glaset separat?

Men det måste väl vara mycket svårt för en fullständigt oerfaren att montera dit ett så stort glas själv?

unsure.gif
gammelnalle
kan inte priser men TROR inte att det blir SÅ stor skillnad.. ring till din lokala glasmästare och hör.....

DET är inte svårt att att göra jobbet själv. Har du rätt mått på rutan behöver du:

Fönster"stift" köper du på samma ställe som rutan. (Vanligast är en "lång" metallstav med ca 3cm "klipp" som man böjer 90grader och hamrar i karmen och böjer av .. låter krångligare än det är...)

En liten hammare
Fönsterkitt (finns på burk eller i "tub")
en avdankad smörkniv eller en dyr kittkniv.

Vatten. (víssa använder andra medel men jag tycker vatten är bäst)

1. Ta bort allt glas och kitt och "stift"
2. Grundmåla.
3. Beställ ruta
4. Hämta och betala ruta köp även stift och fönsterkitt.... vatten ar du säkert hemma..
5. Lägg i rutan
6. Stifta 2-3 stift på kortsidan och 3-4 på långsidorna.
7. Kitta. Lägg på så gott du kan med kniven alternativt "sprutan" tryck till med kniven och platta till. Tummen i vattnet och "efterdra" (jämna till)
8. NÄR du är nöjd. MÅLA över och ner på rutan ca 2mm... (detta för att fåglarna INTE förhppningsvis , skall äta upp kittet..)
9. Beundra ditt mästterverk
10. Tag en öl eller något annat som belöning EFTER du satt tillbaka fönstret.

lycka till
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon