Storpotäten
06-02-2005, 21:36
Hej.
Vi har köpt en nytt hus. Biluppställningsplatsen kommer att vara hårdgjord och avgrusad. Vi vill dock ha den plattsatt. Det kostar 520 kr/kvm för antikgrå munksten om vi vill att skanska ska göra det åt oss.... Eftersom ytan är ca 65 kvm stor så blir det ju en hel del pengar. Jag undrar därför om ni skulle rekommendera att vi gör det själva istället?
Jag undrar också ifall någon har tips på vart man köper billiga betongplattor/kullersten/munksten el dyl i Malmö med omnejd?
tullmejs
06-02-2005, 23:10
Jag tror att det är ett ganska styvt jobb. Jag skulle överväga någon slags kompromiss, kanske försöka göra hälften själv eller nåt, eller bestämma att hela ytan inte behöver vara stensatt :-)
Jag gjorde snabb överslag på vad jag skulle ha för jobbt inkl moms o jag landar på ca 485 kr/m2. Så Skanskas pris är nog ej helt fel. Frågan e vad munkstenen kostar att köpa själv. Det är stora prisskillnader. Man måste fråga för att få bra pris. Och glöm ej frakten.
Vidare finns det väl knappast något som hindrar att du frågar småfirmor som kan lämna pris på hela jobbet. Fråga dock bara efter ett fast pris!!
Kan säga som tröst att jag skulle vilja lägga sten på mina grusytor.... men jag har ca 150 m2 att lägga på.....
Om du låter Skanska personal göra jobbet så borde det bli bra, det är lite trixigt att lägga plattor på en körbar yta. Det ska ju hålla många år.
Åsa zon 6
07-02-2005, 10:08
Förra sommaren lade jag plattor på 36 kvadratmeter. Det som var jobbigast var egentligen allt förarbete men det värsta slipper du ju, dvs grävningen. Däremot får du räkna med att det tar tid. Det gäller att vara noga med lutningen så regnvatten rinner åt rätt håll (inte mot huset alltså) och köra padda för att packa underlagsgruset tog en stund att lära sig. Men bara underlaget är jämnt och lutar rätt är det ganska enkelt att hälla på sättgrus, jämna till och sedan lägga på plattorna. Dessutom får man ett synligt resultat när plattorna börjar komma på plats, vilket gör att man orkar lite till. Kom ihåg markduk under gruset så slipper du dessutom ogräs.
I höstas när allt var klart sa jag: "Aldrig mer!", men nu - med lite perspektiv på det hela - skulle jag nog kunna tänka mig att göra det igen (men kanske inte handgräva alltihop som jag var dum nog att göra).
Lycka till!
Åsa
Storpotäten
07-02-2005, 12:41
Tack för svar!
Vad innebär egentligen plattsättningen nu när vi har en yta som är hårdgjord och avgrusad. Den är jämn samt har en bra lutning ner mot trottoaren från huset.
Åsa zon 6
07-02-2005, 21:42
Vad innebär avgrusad? Är det något bärlager av grus som är ihop-packat? I så fall antar jag att du lägger ut markduk och sedan börjar vid punkt 3 som jag beskrivit här nedan.
Jag gjorde nämligen så här:
1. Efter att ha grävt ur ca 25 cm djupt la jag en markduk ovanpå den tillplattade jorden.
2. Ovanpå markduken krattade jag ut ett ca 15 cm tjockt bärlager av 0-18 mm grus som jag sedan vibrerade ihop med en sk padda, så det blev hårt och slätt (och kollade att marken fortfarande lutade rätt).
3. Ovanpå bärlagret la jag ut två 5-cm höga trälister parallellt. Mellan dessa lister öste jag 0-6 mm sättgrus, la en bräda över dessa lister och drog, och fick på det sättet en jämn yta av 5 cm tjocklek att lägga plattorna på. Man arbetar sig på detta sätt igenom hela ytan som ska plattläggas. Om man behöver kapa några plattor eller stenar är en vinkelslip ett måste. Jag hade ganska många plattor att kapa så det lönade sig för mig att köpa en diamantklinga till vinkelslipen. De vanliga stenskivorna höll inte för mer än ca två kapningar.
4. När alla plattorna var på plats borstade jag ner 0-2 mm grus i fogarna. Det kan vara bra att vattna fogarna och fylla på med mer grus om det behövs så fogarna verkligen fylls igen.
I korthet var det så här jag gjorde. Det brukar alltid finnas beskrivningar med bilder i tidningar och böcker som du kan ta hjälp av. Kolla också med grusfirman eller dem du köper plattor/sten av hur tjockt bärlager du behöver. Det har med tjäldjupet att göra och vilken belastning det ska tåla. (Min plattläggning är inte körbar, å andra sidan går tjälen djupt.)
Åsa
tullmejs
08-02-2005, 02:04
Vem kan berätta vad skillnaden är om det ska vara körbart, förutom att stenarna måste vara tjockare?
jonas_ö
03-03-2005, 16:59
hej har suttit och läst era svar .. då jag har anläggningsfirma så ser jag brister i era svar ..
för det första så är det till 90% undrebyggnaden det hänger på och bara 10% plattans tjocklek
sen måste du tänka på hur plattan e formad och vilet håll den skall läggas åt för att det inte skall bli hjulspår i körutan efter 1 år ..
sen kan jag rekomendera mindre företag än skanska för att göra det då skanska ej jobbar enbart med trädgård och markarbeten deras killar lägger ut plattorna på det sätt och åt det håll som gör att det går fortast för dom att lägga det på..
platt tjocklek bör vara 7cm på kör yta och 5 cm på gångar men håller man sig till STARKAS stenar så räcker 5 cm för dom e bäst utan tvekan och har de bästa sortementet enligt min mening .. jobbat som detta i 15 år på massa olika företag så sett fel och brister hos tex större företag sen har dom oftast etablerings och vinst påslag på sina priser och det blir oftast tvister från privatpersoner när tex skanska gör jobb ..
sägger inte detta för att få mer jobb men får du mellan 500-800+moms per kvm inkl schaktning ochg allt material ska du inte klaga .
då du behöver ganska mycket verktyg för att utföra jobbet tex markvibbra, motorkap, dragbanor, grävare om det skall schaktas, betongblandare om det skall vara kantsten mm mm så räkna ut hyra för dessa verktyg och tänk på att du inte lägger lika många kvadratmeter per dag som dom eller mig .. med byasten på en garage infart så lägger jag lätt 100kvm per dag om det e shaktat..
mvh jonas
Storpotäten
19-03-2005, 12:25
Tack för alla svar. Jag börjar inse att 520 kr kvm inte är så dyrt egentligen. Men jag inser också att vi inte behöver fixa detta första året. Vi ska nog bo i huset ett tag för att ordentligt känna efter hur vi vill ha det. Det lutar åt att vi plattsätter vissa delar och använder singel på andra. Kanske i nåt schysst mönster.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.