Hej!
Jag har aldrig odlat kryddväxter förr men funderar på det. Dock vill jag inte ha några exemplar som ska tas in över vintern, har inte platsen. Sedan ska det inte vara för mycket plock med dem heller. (Med andra ord, jag sår, vattnar lite då och då och upp kommer det en planta av något slag som inte kräver för mycket skötsel.)
Sedan undrar jag var det är lämpligt att anlägga en kryddträddgård? Vilket läge är bäst? Har den några krav på specifik jord? Annat att tänka på med kryddträdgårdar?
tacksam för tips!
Ciczi
hejsan, mitt tips
En sol och vindskyddad plats. Väldränerad sandblandat sluttande mot söder/ sydväst.
Bygg gärna en rundell eller kvadrat med stenar (tegelstenar).
Tänker du använda kryddor nästan varje dag, så bör den inte ligga för långt från köket. (Ösregn och du behöver fyra olika örter

)
jo eftersom du har zon I så räcker det oftast att täcka över under vintern, och så nytt på våren av det som inte är perenn.
Utöver det Virgo berättat så är några enkla kryddor: Gräslök, timjan, persilja (ett eller tvåårig), fransk dragon (finns ej som frö), citronmeliss, kungsmynta (oregano), spansk körvel (hela plantan luktar och smakar lakrits) och pepparmynta. Tänk på att myntorna sprider sig som ogräs, det kan vara klokt att plantera dem i en bottenlös hink som du gräver ner.
Mvh
Fenja
Luftlök gillar jag skarpt och den är verkligen lättskött stänglarna klipper man ner som gräslök i sallader på smörgås ja vad du vill och de små topplökarna ska gå att använda som syltlök sägs det dessutom förökar du dem med topplöken.
Citronmeliss (1 årig),Citrontimjan, Themynta, Fransk dragon, Persilja ja listan kan bli hur lång som helst
Du kan ingärda dina kryddrutor med en lågg häck av tex åbrodd Artemisia abrotanum eller krusbladig persilja Petroselinum crispum för ett bättre mikroklimat.
Det finns massor av kryddor att välja emellan. En del är låga andra är höga.... isop Hyssopus officinalis, indianmyntamynta Agastache foeniculum, röd rudbeckia Echinaceae purpurea, kvanne Angelica archangelika, koriander Coriandrum sativum, malört Artemisia absinthium, kummin Carum carvi osv.
Varför inte utgå från ingredienserna i 'Fines Herbes' med tex körvel, persilja, gräslök och dragon eller 'Bouquet Garni' med lagerblad, timjan och persiljeblad ibland utökat med basilika, kyndel, fänkål och salvia, allt efter smak och tycke?
De flesta kryddor går att odla även i lite tyngre jord (utom salvia och timjan som kan vara lite kinkiga att övervintra) men de utvecklar en bättre arom i torrare lättare jord...
ordsnoken
09-02-2005, 21:00
Ah, zon 1!
Du kan med fördel använda sydländska solälskare som både sköter sig själva och står ut med torrt om fötterna - timjan (krydd-, apelsin-, citron- t ex), rosmarin (blir jättestor och jättefin i varmare läge, oregano (snygg, god, växer som ogräs).
Timjan och oregano är perenna även med rejäl vinter, rosmarinen kan klara vinter i skydd i zon 1.
Vattna i rabatten då och då och du kan också ha fantastisk basilika, som inte kan få för mycket sol. Frösås hur lätt som helst, finns en rad fina sorter, ger underbar pesto.
I hörnan där du behöver vattna oftare ändå kan du ha storbladig persilja (godare än den krusiga), dill (så i flera omgångar, skörda i stora lass) och fransk dragon, som har
mycket mer smak än rysk och är perenn.
Får du blodad tand föreslår jag fänkål, kummin och någon god mynta också, den senare sprider sig som sagt och bör sättas för sig, men är fantastisk att både ha i badet och i tekoppen.
Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.