Eva i Skåne
Jag har sått några olika fröer idag.

Det jag sår i sålådor med lock lägger jag ju locken på, men det andra som är i diverse byttor, bör de också täckas? Jag har iofs inte täckt tidigare år, men det är kanske någon fördel wink.gif

En fundering till.
Hur länge ska man hålla på att ha locket på när det väl börjar gro?

Idag har jag sått två sorters dubbel petunia, hängpetunia, portlak, törnrosas kjortel, trädgårdsnejlika och lejongap, om det är någon som är nyfiken biggrin.gif
kerstin z5-6
Grodd = lock på glänt, öppen plastpåse o efter något dygn när alla grott ,tag av smile.gif
TeliaNet
det bästa är att lufta lite varje dag tills fröet grott för att motverka mögel, jag har haft problem med det på mina jgbsådder.

när de får ljus på sig så startar klorofyllsyntesen och koldioxiden innanför blir syre vilket inte växterna gillar.

så lufta mycket!

lycka till!
kerstin z5-6
ooops -skrev aldrig det va ? Ska vara lufthål i plastpåsen ,stick med strumpsticka så behövs minimalt med luftning innan grodd
Skaka ner kondensvattnet över fröna -det är all vattning som behövs före groddar syns biggrin.gif
tack telia smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon