Full version: spansk bergslejongap
Eva i Skåne
Tittade hastigt i impectas katalog hos en väninna och valde ett par sorter som lockade ögat biggrin.gif
Jag är förtjust i lejongap, men att den jag valde var perenn och omständigare att så hade jag ingen koll på blink.gif

Lyckas jag bara med sådden kan de bli till stor glädje, men det är just där jag har några frågor.

Jag läste i en annan tråd om alpmartorn, där såråden nog var samma som för dessa lejongap - 3v i 20-22grader och därefter kylperiod i 4-6v.
Nu har jag sått idag, men min fundering var just om inte fröerna hinner gro på dessa tre veckor? Och om de gör det, behöver plantorna ändå ställas ut då eller kan de behandlas som "vanliga" plantor då?

Kerstin eller någon annan med kunskapen smile.gif Bollen är er nu wub.gif
kerstin z5-6
Antirrhinum sempervirens: fröna gror varmt och ska täckas, enliga mina källor - om groning ej startat inom 4 v ställ ut dem .. men jag gissar att de gror inne
Frö vilan hos ickefärska frö kan startas med kyla
har du fått bra frö ska de gro -om dock oregelbundet inom 4-5 v i + 20
Eva i Skåne
Och om de gror inom fyra veckor kan jag låta den stå kvar inne?
kerstin z5-6
Självklart laugh.gif Som sagt de är varmgroende ... det är bara om inget händer .. som du ev måste ut en sväng med dem -Börjar de gro, även enstaka så låt dem gro inne -Gissar att de inte har alltför snabb utveckling, o i skåne kan du säkert ställa ut sådden i april med frostduk över i lager om du ej har växthus

har som sagt inte prövat just denna -utan bara kollat hur andra gjort
Eva i Skåne
Dom gror för fullt under lågenergibelysningen i köksfönstret. smile.gif
8 dagar inne bara och inga utomhusveckor. Så mycket enklare såhär.
kerstin z5-6
Så bra! Då lägger jag in det som ett säkert" såråd då ! smile.gif Bra att du rapporterade o lycka till ! smile.gif Vill du läsa det, titta på sålistan Aot under Antirrhinum/ alla såråd under samma

-jag kallar dej för min vän Eva fr Skåne smile.gif-annars ditt citat i sin helhet
estet
Mm, precis låt de stå kvar inne om de gror.
Gick igenom lite fröpåsar nyss och fick se att en azurriddarsporre som jag har sått 2 år i rad utan problem skulle ut efter några veckor om den inte grodde.
I detta fall har det aldrig behövts med utevistelse! smile.gif
kerstin z5-6
Nej har man färska frö gror de ändå , ingen exakt vetenskap som sagt smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon