Emmaibäcka
Vet sen länge att änglatrumpeten är hallicenogen (nån form av drog iallafall..). Stod iallafall och pillade med min belysning och plockade blad i helgen, pillade väl ovanligt mkt på just änglatrumpeterna när jag kände att jag mådde dåligt. Sen låg jag utslagen på toaletten i två timmar sad.gif Frågan är då: kan detta vara orsakat av trumpeterna?? kanske matförgiftning, men min första tanke var just trumpeterna. Kände mig lite "konstig" på händerna nämligen, tänkte att det kanske gick in i blodet på något sätt. Någon som har varit med om något liknande?? blink.gif
kristerh
jag får migrän av dem wink.gif men jag har hört att de (iallafall vissa sorter är giftiga), så du kan säker ha drabbats av förgiftning.
krister
adrian
Jag fann detta om änglatrumpeten:

Änglatrumpet är en växt närbesläktad till spikklubba, av arten Datura. Den innehåller (precis som spikklubba) flera verksamma substanser, bl.a. atropin och skopolamin. Dessa kan ge hallucinationer om man intar dem. Det finns dock en lång rad biverkningar av växten; försämrad koordination och tankeförmåga, kräkningar, minnesförlust, panikångest och i vissa fall även psykoser. Det har även lett till akuta dödsfall på grund av andningskollaps.

Jag minns att det var på tv om 2 killar som man fann i en botanisk trädgård varav den ena var medvetslös och den andra helt borta i skallen....

Den ÄR farlig...(se men inte röra...)

Fina bilder i ditt album...smile.gif.

Jag längtar till sommaren när jag ser eran röda stuga..smile.gif
Emmaibäcka
Ja, kräkningar kan jag intyga om... säkert försämrad koordination och tankeförmåga oxå... wacko.gif

Konstigt bara att jag inte tänkte på det den här gången, det brukar alltid blinka en liten varningslampa i bakhuvudet annars.

Längtan till våren och sommaren är skyhög här oxå rolleyes.gif Målar som bäst på mina pallkragar och snart ska växthuset monteras upp, de första sådderna är i jorden redan, och snart får man väl se de första lökarna titta upp ute wub.gif
Rossi
Jag har aldrig fått några men av mina änglatrumpeter men så har jag inte heller ätit bladen/blommorna eller slickat på händerna efter att jag har pysslat om dem.
Emmaibäcka
He he tongue.gif inte knaprade jag väl på bladen vad jag minns....på sin höjd bet jag på en nagel.

Fast nu vet jag ju inte om det va detta jag blev sjuk av, kanske matförgiftning tongue.gif
Lena i Torslanda
CITAT (adrian @ 07-02-2005, 10:00)
kan ge hallucinationer om man intar dem.

Det är just detta som krävs - att man intar dem och det hade du ju inte gjort tydligen. Finns säkert en annan förklaring till att du blev dålig. wink.gif
kerstin z5-6
Låter som ngt annat , Var glad att det räckte en dag -Vinterkräksjukan här tog 6 dygn - man kan hallucinera för mindre smile.gif
flower
det kan räcka med att man kliar sig i ögat eller petar sig i näsan efter beskärningen så kan änglatrumpetens gift gå in i kroppen via slemhinnorna.
Betty
CITAT (kerstin z5-6 @ 07-02-2005, 14:45)
Låter som ngt annat , Var glad att det räckte en dag -Vinterkräksjukan här tog 6 dygn - man kan hallucinera för mindre smile.gif

Förutom vinterkräksjukan så går det ju en hel del "vanlig magsjuka" så här års...
Smekajsa
På giftinformationscentralen får ni klara fakta !!!!
ariana
Vet av egen allergi att om man får det på händerna
så blossa det upp behövdes inte mer
var allergisk för trycksvärta detta var ju förr när tidningar inte
fotograferades
Betty
Saxat från Giftinformationscentralens hemsida:

Änglatrumpet
Brugmansia suaveolens (Datura suaveolens)
Växten är mycket giftig. Speciellt frön, blad och blommor innehåller bl a atropin. Allvarliga förgiftningar har inträffat vid medicinsk användning och då växten prövats i missbrukssyfte. Förgiftningar genom olyckshändelse hos barn är dock ovanliga.
Spikklubba och andra Datura-arter innebär samma risk.
Symtom: Muntorrhet, ansiktsrodnad, hjärtklappning, yrsel, vida pupiller, dimsyn, oro och hallucinationer. I allvarliga fall eventuellt även medvetslöshet och kramper.
Åtgärd: Om mer än en smakbit förtärts, ge kol. Till sjukhus och kontakta Giftinformationscentralen.
kerstin z5-6
Ja , som jag o Lena skrev då -för smakbitar var det väl inte frågan om ? wink.gif
Christoffer
Jag tror att Änglatrumpeterna är giftigare än tex spikklubban,
för spikklubbans blommor har jag luktat på och gnuggat dess
blad, men inte den minsta biverkning.
Har faktiskt provat att förtära en liten bit av ett blad, utan
någon märkbar reaktion på kroppen.
Lite mer ger dock en viss dåsighet, suddig syn och muntorrhet,
vilket gör att man inte gärna provar igen.
En bra smärtstillare dock, men jag råder ingen att experimentera
med sig själv när det gäller dessa växter.
Ett missbruk av denna växt har jag svårt att se, då det inte
alls finns något nöje i detta. Jag tror att de som provar denna
växt för att droga sig, inser nog ganska snart att de inte tänker
göra om det (om de inte dör av experimentet vill säga)
kerstin z5-6
Spikklubban är giftig, minst lika giftig som änglatrumpet -avråder intag !
Den har en mkt karakteristisk doft , men många skiljer trots detta inte på Änglatrumpet och Spikklubba - Spikklubbans doft kan jag i alla falll föreställa mej att den kan orsaka illamående...
amaira
CITAT (Christoffer @ 08-02-2005, 00:13)
Jag tror att Änglatrumpeterna är giftigare än tex spikklubban,
för spikklubbans blommor har jag luktat på och gnuggat dess
blad, men inte den minsta biverkning.
Har faktiskt provat att förtära en liten bit av ett blad, utan
någon märkbar reaktion på kroppen.
Lite mer ger dock en viss dåsighet, suddig syn och muntorrhet,
vilket gör att man inte gärna provar igen.

CITAT
Har faktiskt provat att förtära en liten bit av ett blad,

O jösses! Du är inte lite farlig du! ohmy.gif

Inte särskilt rädd om dig själv?

Experimentera med sig själv - huvvaliga sad.gif . Även om just spikklubba inte är så starkt "dödlig", utan mer "långvarigt obehagligt hallucigen" och oroframkallande och allmänt påfrestande för kroppen, och ibland även får all cirkulation att upphöra = döden.

Vad gäller Emmaibäckas fråga, så tror jag (obs. tror) att det krävs att man ÄTER av en växt, för att bli så allvarligt förgiftad att man får en rejäl magsjuka!

Reagerar man så starkt på "ångorna", så är man nog extra allergisk, eller överkänslig. (Därmed inte sagt att man inte reagerar alls på vissa giftiga växter, och bör vara försiktig)

De växter som man inte bör ta på, ger väl mer kännbara reaktioner på huden, typ rodnader, blåsor, solöverkänslighet, osv.

Jag tror inte att du Emmaibäcka blev så sjuk av att pyssla med dina änglatrumpeter. (men jag kan ju ha fel)

På tal om att "provsmaka" giftiga växter, så kan jag ge ett exempel på vad som händer om man ger sig på fel växt.

Eftersom jag själv äter mycket i min trädgård och i hagen och ute i naturen, så brukar jag - om jag har besökare som ser mig stoppa det mesta i munnen - plocka en liten oskyldig växt som växer lite här och var här-i-kring, och visa den.

Det är vildpersilja, en liten skir vacker växt, ganska lik en liten glänsande hundkäx.

Jag visar den, och så berättar jag vad som händer om jag skulle råka äta ett litet blad av just denna.

Till att börja med, behövs det inte mycket alls!
Så låt oss äga att du Christoffer, provsmakar ett litet blad av denna rolleyes.gif (vilket jag är övertygad om att du inte skulle göra, för den är inte ens halocigen, det finns ingenting att uppnå av att prova den)

Då kommer detta att hända dig:

Först börjar salivmängden att öka, sedan börjar man kräkas.

Man får koliksmärtor och diarre.

Efter en stund får man huvudvärk, pupillerna vidgas, och man får svårare att röra sig, och blir stel i benen.

Förlamningen stiger uppåt, angriper muskulaturen i armarna,
och når slutligen andningsmuskulaturen.

Hela tiden, ända fram till slutet, är man vid medvetanade...

Kul va!??

(Förgiftingssymtomen har jag hämtat ur boken "Örtmedicin och växtmagi".)

Våra giftiga växter ska man vara försiktig med!
Även de verksamma växterna ska man hantera med försiktighet, för många av dem är verkligen verksamma!!!
Först när man känner till de giftigaste varianterna, och vad som händer av dem, kan man börja "exprimentera" med de ogiftiga.
(för att undvika misstag, pga okunskap)

Vad gäller droger, och användandet av dem, så är jag helt emot det.
Är man bara lite rädd om sig själv, så låter man bli dem.
De sätter ju hela kroppen i anarkistisk vilsenhet!!

Många av drogerna (pratar knark nu), är så verksamma som de är, därför att det handlar om kroppens egna signalämnes-ämnen!

Det blir inte bara så, att signalämnena i hjärnan "löper amok" - vilket vi får lustiga upplevelser av.
Kroppens NATURLIGA signalämnesflöden, tar också stryk, och kommer helt ur balans, och vet inte längre hur de ska "flöda" för att vara fungerande.

Ett droganvändande kan ofta resultera i att det naturliga "ämnet" lägger av, för att kroppen signalerar "för mycket av detta, sluta genast"!

(och andra varianter av obalans)

När så drogen försvinner ur kroppen, blir det tomt, "stillestånd" - vilket ger inte fullt så "kul upplevelser". Snarare depressioner, känslor av orkeslöshet och brist på mening med livet, mm, mm, osv.

Eller andra jobbiga känslor av hopplöshet eller ilska eller annat, som vi inte förknippar med själva drogen. Snarare som en ursäkt att ta till drogen igen, för utan den är det ju så tomt...

En annan sak (nu är amaira på skrivhumör igen smile.gif ) som alltid har retat mig en smula, är propagandan för "rena naturmedel".

Särskilt när det var nytt och på modet, i mitten av åttiotalet, och allt som var "rena naturmedel" automatiskt blev "välgörande", och fullständigt ofarligt.

Då brukade jag "torrt" dra min harang:

"Jovisst, och lömsk flugsvamp, bollmört och curare är också rena naturmedel. För att inte tala om kadmium och kvicksilver, som är så rena att de inte kan bli renare, de är ju grundämnen."

Idag har man bättre koll på det hela, tack och lov.

Lömsk flugsvamp dör man av om man äter. Och överlever man får man gå på dialys resten av livet, för giftet förstör cellerna i lever och njurar.

Curare är ett av de starkaste gifter som finns. En del infödingar stryker effektivt curare på sina spjutspetsar när de jagar.

Kadmium är en tungmetall som lagras i levern, och som har en halveringstid på fyrtio (!) år, det vill säga, det tar fyrtio år för att hälften av det lagrade kadmiumet ska vara borta.

Rena naturmedel, ska man vara bra kunnig i, innan man ger sig på de mer avancerade varianterna.
Liksom man bör vara när det gäller syntetiska medel, förstås.

Men ett C-vitamin, t.ex. är exakt likadant uppbyggt, vare sig det är naturligt eller syntetiskt. Därför att om det var annorlunda så vore det inte längre detsamma. Den kemiska uppbyggnaden kan bara vara på ett vis för ett ämne.
(Nu tar jag inte upp isotoper och sånt, men detsamma gäller även för dem.)

Ibland skräms jag av vad oseriösa "häxor" på nätet, kan leka med medicinalväxter.
Allt går att köpa på nätet, och vissa växter som i mina ögon bör användas med kunnighet och försiktighet, kan man köpa som torkat "välgörande" te, för vissa "åkommor". *ryser*

Jag anväder mig själv gärna av naturmedicin och naturmetoder - men gäller det allvarligare saker, så vill jag allt ha en läkarkompetens, oavsett syntetiskt eller naturligt.

Och de skulle aldrig falla mig in att "leka" med starkt verksamma örter.

Däremot gör jag också mina egna teer, både välgörande och renande osv.
De som är verksamma på det viset, dricker jag som "kurer", särskilt på vårvintern då det behövs lite extra vitaminer.

Annars gillar jag mina "grönsaksteer", mest baserade på snärjmåra (mums), pepparmynta, citronmeliss, hallonblad, vinbärsblad. Lite rosenblad och ringblomsblad ger vacker färg, liksom blåklint.

Men även mina vardagsteer dricker jag till och från, efter humör och lust.

Med grannens honung till - från bina som flitigt besöker min egen trädgård wub.gif från tidig vår till sen höst.

Mycket mer "eget" kan det inte bli wub.gif

Jahapp, "prathumör" var det visst här rolleyes.gif . Hann med många ämnesområden.

Edit: och så heter det "hallucinogen" och igenting annat sleep.gif .
Christoffer
Amaira> Giftväxter känner jag mycket väl till, och skulle aldrig prova om jag ansåg de såpass farliga att det skulle vara en fara för mig.
Och allt snack om hallucinogener, du kanske har glömt att ett flertal växter med tropanalkaloider lindrar värk mycket bra?
Och när jag har jobbat med gamla människor med värk, så har man kunnat se att Apoteket tidigare hade flaskor med belladonnaextrakt + barbiturat för en krämpa som huvudvärk!!!
Allt är inte knark, bara för att många tar det som knark!
Och titta bara på alla som röker eller snusar; nikotin är ett starkt gift
och en väldigt liten mängd kan döda!
Dessutom har den ytterst få fördelar i medicinskt syfte.

Men jag håller fast vid att människor inte ska experimentera på egen
hand med växter som har starkare egenskaper på kroppen jämfört med tex kamomill. Många klarar ju inte av det. Och om man skulle få för sig
att prova, så ska man ha mycket kunskap först.
Skulle människor veta mera, så skulle tex inga receptbelaga mediciner
finnas, utan allt skulle vara receptfritt.

Sedan är alla olika känsliga. Det är mycket möjligt att vissa kanske
dör av en mängd som kanske inte alls är effektfull på mig.

Vildpersiljan är förresten mycket starkare än Belladonna, Bolmört, Spikklubba m.m, så där gick du ett steg längre.
Mia, zon 3
Jag har fått kräkas efter att ha planterat om änglatrumpeter och sedan stoppat fingrarna i munnen av någon anledning. Vet också bekanta i Malmö som misstänkte hjärnblödning pga konstiga pupiller, men det var också beroende på att de petat sig i ögonen efter att ha tagit i änglatrumpeter.
Så man behöver inte äta dem, och det behöver inte ens vara växtsaft man får på händerna. Det tycks räcka med att ta i dem (de är ju nästan lite "kladdiga" av sig själva.)
Agger
Det finns visst på internet, recept på hur man "tillagar" änglatrumpet så det går att använda som en drog. Hörde det av en väninna som har en väninna någonstans i södra sverige, hon hade haft sina änglar utomhus och hon blev "rånad" på blommorna nattetid, det var visst ungdomar som hade hittat detta recept på nätet.

Hujeda mej!! unsure.gif

Fråga: Är det farligt att även vistas i doften???
kerstin z5-6
NEJ
kristerh
CITAT (Agger @ 07-03-2005, 15:29)
Fråga: Är det farligt att även vistas i doften???

Nja, farligt wink.gif unsure.gif jag fick migrän iallafall av den skarpa lukten, inte av blomman utan av själva moderplantan, så någon slags gift måste den utsöndra wink.gif
krister
kerstin z5-6
Har du tendenser till migrän, är väl parfymer, en av de vanligaste utlösande orsakerna till anfall, det har inget med toxicitet att göra alls .
kristerh
CITAT (kerstin z5-6 @ 07-03-2005, 15:45)
Har du tendenser till migrän, är väl parfymer, en av de vanligaste utlösande orsakerna till anfall, det har inget med toxicitet att göra alls .

Jo migrän får jag av en hel del, men att själva plantan skulle ge det har jag aldrig varit med om wink.gif det är ju ganska vanligt att jag får migrän av starka blomdofter men som sagt av doften som plantan utsöndrar, speciellt vid värme är doften frän.
krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon