Vi har förra året byggt en damm som är på ca 200 kvm, ca 350 kubik vatten.
Nu är problemet vilka växter vi skall ha runt denna damm och i den.
Den fordrar väl ganska stora växter om det skall se ut för någonting?
Men vad? Tacksam för tips.
kerstin z5-6
07-02-2005, 08:53
vassego en länk damm o sumpväxter
Själv rek jag Iris -de gula vita i vatten de blå strandirisarna vid sidan , stora gräs som kan bli höga på andra stranden från den naturliga samlingspunkten vid dammen . kabbleka , Förgätmigej finns en nästan vattenlevande sort , Älggräs det rosa amerikanska, som ser ut som sockervadd , och naturligtvis Näckrosor! -har tre olika i min damm , direkt planterade i sandbotten -tas aldrig in
Bilder fr min damm finns i album
här är länken
damm och sumpväxter
Du är en pärla Kerstin.
Du skriver om amerikanskt rosa älggräs, i impectakatalogen finns det vad jag kan se bara med gräddgula blomknippen.
Går det bra att plantera näckrosor på lerbotten?
oj, vilken stor damm! Det är ju en insjö!
Ska ni odla lax i den?
Är den ett par meter djup på det djupaste stället?
Näckrosor trivs bra i lera, varje fall i lerrika sjöbottnar.
kerstin z5-6
07-02-2005, 22:47
Du kommer antagligen inte att se vattenytan för näckros om ett par år

De kommer att gilla leran jajjamän -Jättefin damm !!
Filipendula rubra Du kanske ska köpa en planta o dela, så du är säker på att det blir rosa-jag vet inte hur fröäkta det är -du kan få frö i höst, men utan garanti för rätt färg -De sprider sig med rotskott o är lätta att dela -En pärla tycker jag -även om de tar lite plats
Det djupaste stället i dammen är 3.5 meter.
Vi har funderat på att ha regnbågar och ev. kräftor om det går. Jag såg även någonting om sötvattensmusslor.
Vi måste tömma ur dammen nu i vår, (vattnet är alldeles brunt) och fylla på med nytt ifrån sjön som ligger 100 meter nedanför.
kerstin z5-6
08-02-2005, 19:44
vattenbyte hm det är inget vidare bra sätt att få vattnet klart . Däremot en naturlig balans mellan fisk , nedfall ,nedbrytning av växtdelar o näringsupptag -som
Mkt växter-näckros suger upp en hel del .. o lite fisk som ej övermatas
Fisk Eller kräftor
kräftorna äter äggen så det blir inga fler fiskar
Koi har ni funderat på det? -de kan övervintra i en så djup damm
Dammen är nygrävd i höstas, lerjord och morän. Dammen har fyllts på enbart med regnvatten (med allt vad det innebär) för att se om den är tät. Det är därför vi skall pumpa ur och få in sjövatten och förhoppningsvis få någonting att leva där.
Det där med kräftor har du rätt i, det får bli antingen eller, kräftor eller fisk.
Koi säger du, är det en karpfisk? Fast det vore ju roligare med regnbåge.
Vi vet nog inte riktigt hur vi ska ha det, tar en sak i taget, drömma kan man ju alltid.
Men näckrosor ska vi i alla fall ha.
kerstin z5-6
08-02-2005, 20:27
Ok det låter bra -kommer bli ett paradis den dammen med alla blommor o växter runt den -Brons rodgersian gillar halvskugga -Det är en annan favorit
Vilka vackra växter du har föreslagit.
Bronsrodgersian sår jag på hösten, och Filipendula rubra köper jag en planta av. Rätt så?
kerstin z5-6
10-02-2005, 20:12
Rodgersian går att så men är olidigt seg -Köp dem o så flackel eller tjärblomster i stället -de kan stå nästan i vatten -finns röda! Jättefina blommar lääänge
Lythrum salicaria
Vad vackra blommor det finns.
Dammen vätter mot en bergvägg. Bergväggen är synlig 3 meter ovanför vattenspegeln.
Vi hade tänkt plantera något uppe på berget som hänger ner mot vattenytan.
En växt som kan bli 5-6 m bred och hänger ner 2-3 m.
Tacksam för råd och tips.
kerstin z5-6
11-02-2005, 18:37
WOW ... Får man komma o hälsa på

????? Ursnyggt
Finns det sprickor i väggen ?? Där man kan trycka fast små alpiner ?
Annars skulle jag låta clematis hänga ner , fast väggen är nog snygg som den är ? Vill du dölja den ? Går det att plantera i botten plan sas
-är det skugga ??
Du är så välkommen!
Det är ett så gott som homogent berg.
Det här är bara en del av berget, övrigt är täckt med mossa och vilda växter, det är ju en skogstomt.
Det går inte att plantera i bottenplan.
Det är sol hela dagen.
Har tittat på Clematis till bergväggen som du har föreslagit Kerstin zon 5-6. Det finns ju en mängd olika, osäker vem jag skall välja.
Det skall ju helst vara någon som blommar mycket och länge, det blir nog ganska hett där mot bergväggen, sol hela dagen.
Tacksam för Clematistips.
kerstin z5-6
28-02-2005, 14:16
Ja det är detta som gör mig lite tveksam .. de behöver ju vatten -ganska mkt o skugga på fötterna... Jag skulle testa en småblommig Cl summersnow, eller en alpina -vattna den noga i början .. går den bra kan du testa flera sorter
Jag har en alpklematis som jag kanske kunde flytta, men den blommar ju inte så länge.
Vad sägs om caprifol Lonicera x heckrotti, röda blommor juni - september.
Jag är öppen för alla förslag.
Eller Clematis vitalba, Skogsklematis
" " viticella, Italiensk Klematis
bägge kan bli 5 meter och är snabbväxande.
kerstin z5-6
01-03-2005, 09:16
Då skulle jag def satsa på Vitalban !
Tack Kerstin för råd.
Bställde vitalban igår.
Kul att bolla sina funderingar med dig och få så mycket tips och råd.
Min sambo är nämligen noll intresserad och mina vänner likaså.
Fortsättning följer ..............................
mvh
Berit
Önskar jag hade en scanner så jag kunde skicka bilder på den blivande dammen, bergväggen och omgivning runt omkring. Det är ju alltid lättare när man ser objektet på plats, så att säga.
kerstin z5-6
02-03-2005, 13:42
Ja men du kan väl kanske beställa dina bilder i sommar på cd så man får skåda hur det blev ?

Det är alltid lika kul att bolla växtfrågor med likasinnade

jag tror det blir jättesnyggt !
Hälsar K
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.