Full version: dahlia
kiki
Såg någonstans i somras en helt enormt jättestor dahlia någon hade i kruka på en terass tror jag, med helt enormt jättestora blommor!

Sån vill jag ha.....

Kan någon namnge någon dahlia som går att ha i en kruka som får gigantiska blommor? Vart finns det att få tag på? Kan man köpa rötter och få i blom till sommaren nu? Finns det på t ex Eurobulb? Vissa av deras blommor stod det att de var 13-14 cm, är det det största?
kerstin z5-6
är de inte de som brukar kallas "dinnerplate" dahlia ?
kiki
kanske det kanske...får snoka runt lite till...
Heddas matte
alla Dahlior går att ha i kruka.. om man förodlar dem lite inomhus i april eller så, så blommar de tidigare. Jag tror inte att de finns i handeln (i alla falll inte här i mälardalen) förrän i mars.

Hade för ett par säsonger sedan en gigantisk ceriseröd fantastiskt underbar jättedahlia.. blommorna blev en meter höga och 15 cm i dameter.. tyvärr hade jag otur med vinterförvaringen så den kom inte igen året efter.. minns inte heller vad den hette, men det var en alldeles vanlig dahliaknöl från gardencentret. smile.gif
kiki
Jag får ge mig till tåls lite till alltså... Tack!
Berit
Är det för tidigt att sätta ner dahlialökarna?
Heddas matte
jag kan inte påstå at jag är helt säker, men jag brukar vänta med att sätta dem åtminstone till mars/april inomhus och slutet av april om jag gräver ner dem direkt utomhus.
kristerh
Impecta har fröer av dahlia, jag brukar köpa den stora sorten av blandade sorter, de blommorna blir enorma, kul när man får olika färger o former av sin sådd.
krister
Eva i Skåne
CITAT (Berit @ 07-02-2005, 10:56)
Är det för tidigt att sätta ner dahlialökarna?

Ungefär en månad innan du kan gräva ner dem ute kan du sätta dem i en kruka inne, men ljust behöver de stå.
Då blommar de mycket tidigare. Kanske de kan stå längre tid inne, men jag tror att de blir för rangliga då.
kiki
krister, blir de alltså stora och blommar på en säsong, antar jag då? När ska man så dem då i så fall?
kristerh
CITAT (kiki @ 07-02-2005, 18:34)
krister, blir de alltså stora och blommar på en säsong, antar jag då? När ska man så dem då i så fall?

Jag brukar så mina i mars, och de blommar för fullt samma år,
de växer med raketfart när de väl kommer ner i jorden eller i stor kruka, första året jag sådde så hade jag inte räknat med att de skulle blomma, flantorna var lite spetiga o små när jag satte ut dem, men de blommade otroligt, jag tog in i vas o gav bort buketter av dem.
krister
Sulawesii
Har aldrig sått Dahlia från frö. Har aldrig ens funderat på det eftersom även jag inte trodde att de blommade första året.
I år orkar jag inte med några fler frön, men till nästa vår ska jag testa!
fiffigafrun
Denna dahlia köpte jag från Eurobulb.nl och planterade i plastpåse m jord i mitten på mars tror jag. Blommade fr o m juli till frost tror jag. Jättestora blommor, hade den i rabatten först o flyttade den sen till en stor kruka. Häftiga stora blommor, mina händer är inte så jättestora.

Dahlia Karma Corona

I år ska jag testa den här tror jag... Snygg va?

Karma Prospero
marie i Tierp
jag har många olika dahlior de flesta är 20-25 cm/dia o ca: 1 höga. bla. Elma Elisabeth http://www.dahlias.net/dahwebpg/Gallery/Ga...maElizabeth.htm
o Kenora Superb http://www.dahlias.net/dahwebpg/Gallery/Ga...enoraSuperb.htm

maila så skickar jag en lista. marie.ohlson@telia.com
kiki
Hur funkar det när man köper från Eurobulb? Hur betalar man etc?
marie i Tierp

vad sägs om denna bamsing? Finns tyvärr inte att köpa hos Eurobulb.
Thomas Wahlqvist
Jag skänkte bort alla mina Dahlior i höstas, hadde tröttnat på dom efter 7 år.
Synd att ni inte var hör, det måste ha varit 30-40 kg, minst.
Skänkte dessa i samband med en växtmarknad, det var rätt kul att bara säga -varsågod ! Till främmande människor, dom blev blyga och generade. wub.gif
Katti med torpet
Jag har några gånger för längesedan försökt driva upp dalior från köpe-knöl, dock utan någon större framgång. Bara enstaka blommor och rätt ynklig växt. Misstänker att plats och jordmån samt skötsel troligen varit undermålig.
Undrar därför hur man egentligen skall sköta dalior (som planteras ut i rabatten). Jag har fått för mig att de är både hungriga och törstiga och dessutom solkrävande. Stämmer det och hur avgörande är det i så fall för blommningen? Måste de putsas för att fortsätta blomma?
Kajsa
Nej, dom behöver inte putsas, blommorna kommer i massor ändå. På min framsida har jag dessa 3 st intill varandra varje år, dom är ca 22 år. Gräver ner 50 l/ säck med gödsel varje vår till dessa. Knölarna är stora och tunga, drar in dom i säckar på hösten. Jag vattnar mycket vid torka, viktigt. Har österläge här, har lätt jord med sand. Dom är alltid friska, har aldrig delat dom, börjar oftast blomma i juli. Övervintrar dom i svarta sopsäckar, med nerrullad kant på golvet i garaget, jag skakar aldrig av jorden, då torkar dom inte ut så hårt. Planterar ut dom i april, gräver ner dom djupt och vattnar inget, då får dom bråttom upp. ev frost får man täcka skotten i maj.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon