Sunniegirl
07-02-2005, 10:14
Jag bor sedan ett år tillbaka i en lägenhet högst upp i ett sexvåningshus med balkong i söderläge. Dessutom ligger huset på en kulle vilket gör att vi har en vidunderlig utsikt, MEN det är så blåsigt! Kanske var förra årets sommar (min första i detta hus) inte representativ vädermässigt, men det som inte blåste sönder på balkongen var lätträknat (Typ pelargoner). Himla tråkigt minst sagt. Jag undrar nu om någon kan hjälpa mig med tips på växter som trivs i kruka eller låda och som tål blåst lite bättre än genomsnittet?
anna_rispan
07-02-2005, 10:32
Har du en inbyggd balkong eller en som sticker ut?
Du kanske kan sätta upp en spalje som minskar lite på vinden som blåser mot balkongen?
Hur hade du balkonglådorna? Hängde de utåt eller innån? Provade du med växter som hängde ner?
Sunniegirl
07-02-2005, 10:39
Tack för svar- balkongen sticker ut (ej inbyggd)och har "hela" väggar förutom allra längst upp. Jag hängde lådorna inåt och testade olika saker allteftersom- vissa saker försökte jag knyta upp på stödpinnar, men det var som att inget trivdes. Det som eventuellt hade kunnat hänga ner så småningom tog sig aldrig riktigt. Visserligen spelade säkert kylan och vätan förra sommaren in en hel del dessutom. Alla krukor fick jag ha direkt på golvet (på min förra balkong fick de komma upp litegrann på blompallar för att kunna skapa nivåskillnad) Detta var omöjligt i "stormbyarna" här.
anna_rispan
07-02-2005, 12:33
Hmm, svårt det här. Men om det blir varmare o soligare i år så borde det mesta växa bättre. Prova med en hängande som har pyttesmå gula blommor, vad sjutton den heter har jag glömt bort, en sommarblomma i allafall. Den verkar tålig, vi hade såna i urnor där jag jobbade för två sommrar sen.
Perenner finns ju för alla väder så det kanske går att prova med några såna. Låga sedum som blommar fint och strandtrift, Armeria maritima.
Någon annan kanske kan ge tips å någon buske som man kan ha i kruka. Har fått för mig att stadiga växter borde klara blåsten.
Sunniegirl
07-02-2005, 21:12
Hmm, jag tror jag vet vilken gulblommande du menar- är de bruna i mitten?
Jag skall fråga på plantskolan om perenner, för de vet jag verkligen inte mycket om. Tack för din hjälp...
Blomstertanten
08-02-2005, 14:39
Det finns en artikel som heter Trädgård på sjätte våningen -Perfekt för vindtåliga perenner i senaste Allers trädgård !
Läs den !
Där kan du få många bra tips !
Sunniegirl
10-02-2005, 10:02
Tack för tipset, Allers trädgård verkar dock inte vara alltför lätt att få tag i, men jag skall jaga vidare. Verkar om om det är dags för mig att lära mig litegrann om perenner...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.