Full version: gräva ner buskar
Emmaibäcka
Såg att grenarna på en av mina korneller (vet inte vilken sort, inte korallkornell) har rotat sig ordentligt. Kom på att jag kanske kunde flytta dessa och göra en häck av. Frågan är då : går det göra nu ??(eftersom det inte är tjäle i backen...) eller bör man vänta till senare?
kristerh
Du kan flytta på dem, det går att göra så länge det inte är fryst i backen.
krister
Emmaibäcka
Oh va bra biggrin.gif Letar hela tiden efter nya saker att göra nu innan säsongen hínner börja på allvar.
Big Gardener
Från växtens perspektiv kan det tilläggas att det även går att göra när det är tjäle i marken, förutsatt att man har rätt redskap och/eller ork.
Edit: ...och tjälen inte är för djup förstås....
Hannele
CITAT (Emmaibäcka @ 07-02-2005, 12:58)
går det göra nu ??(eftersom det inte är tjäle i backen...) eller bör man vänta till senare?

På lokala plantskolan ville trädgårdsmästaren av den gamle sorten inte ens sälja sina buskar förrän i maj, i zon 1-2.
KURT
CITAT (Hannele @ 08-02-2005, 22:29)
CITAT (Emmaibäcka @ 07-02-2005, 12:58)
går det göra nu ??(eftersom det inte är tjäle i backen...) eller bör man vänta till senare?

På lokala plantskolan ville trädgårdsmästaren av den gamle sorten inte ens sälja sina buskar förrän i maj, i zon 1-2.

Han kanske ville ha ledigt under vintern bara! Normalt planterar man buskar och träd när de är i vila (höst-vinter-vår). Är det krukade buskar så kan man ju plantera de flesta året om, men jag ser inget som hellst skäl att vänta till i maj. Barrväxter kan dick vara bra att plantera på våren så att de hinner etablera sig.
Hannele
CITAT (KURT @ 09-02-2005, 07:35)
Han kanske ville ha ledigt under vintern bara!

Nej, han hade butiken öppen.
Men han var ärlig och ville inte sälja, förrän jordtemperaturen var några plus i alla fall.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon