Full version: Chokladblomma
kristerh
Om ni vill ha en väldigt läcker blomma kan jag rekommendera:
chokladblomma (cosmos astrosanguineus) den är chokladbrun och det bästa är att den luktar kakao, den blir rätt hög 45-50 cm och blommar hela sommaren, köpte ett par förra året hos rappne vid Ulriksdal, nackdelen är att de var/ är rätt dyra mina kostade 129:- st har jag för mig,
men nu har jag hittat dem hos rosenlust.se 119:- för 2 st.
För den som törs handla hos dem, själv har jag aldrig haft några problem med dem, se till att hämta ut paketet från posten i tid, annars kanske plantorna dör.
krister
Eva i Skåne
Jag tänker testa Rosenlust i år. Har aldrig handlat där förr, men man måste bilda sig en egen uppfattning och du är trots allt inte den ende som är nöjd Krister.
Jag ringde dit och hörde om jag kunde få hämta paketet direkt, eftersom jag bor så nära Ystad, men det gick tyvärr inte. Annars hade ju mina växter kunnat slippa posthanteringen.

Chokladblomma låter spännande, inte minst för att den luktar rolleyes.gif men kanske den då har negativ verkan för bantare laugh.gif Lukten ger sug efter choklad i munnen... tongue.gif
Xelma
Jag har haft otur med dem 2 gånger. Kanske ska prova en tredje gång... Jag trodde först att den var perenn, för den såldes som sådan. Men ingen av dem har ens kommit upp.

Har hört att de ska skötas som dahlia och de trivs utmärkt hos mig och förökar sig.
Lena
Har just fått katalogen från Rosenlust, jag ska pröva dem, tänkte testa
Alpmarton, Kaukasisk stjärnflocka och Chokladblomma
Lena Zon 4
Elvy
Chokladblomma= Cosmos astrosanguineus finns på
blomstergarden webshop kostar 45kr/st där.
Köpte förra året från rara växter, de blommade ganska länge
på hösten.
Elvy
kristerh
CITAT (Xelma @ 07-02-2005, 15:33)
Jag har haft otur med dem 2 gånger. Kanske ska prova en tredje gång... Jag trodde först att den var perenn, för den såldes som sådan. Men ingen av dem har ens kommit upp.

Har hört att de ska skötas som dahlia och de trivs utmärkt hos mig och förökar sig.

Ja den skall förvaras som en dahlia, kollade mina från förra året, förvarar dem i krypgrunden, där har jag alla mina fuchsior oxså wink.gif
krister
kristerh
CITAT (Eva i Skåne @ 07-02-2005, 15:26)
Chokladblomma låter spännande, inte minst för att den luktar rolleyes.gif men kanske den då har negativ verkan för bantare laugh.gif Lukten ger sug efter choklad i munnen... tongue.gif

Du kan ju testa att äta en blomma och se om den smakar som den luktar wink.gif biggrin.gif
krister
Eva i Skåne
ha ha laugh.gif
Lady Hamilton
Nu har jag fått mina chokladblommor 9st fast jag trodde jag beställt 3st laugh.gif (men det var 3st för 39:- inte styck)

Så nu är jag nyfiken på hur det har gått för er med era choklad blommor
Berätta !! Jag är nyfiken wub.gif
kristerh
CITAT (Hamilton @ 30-05-2006, 16:42)
Nu har jag fått mina chokladblommor 9st fast jag trodde jag beställt 3st laugh.gif (men det var 3st för 39:- inte styck)

Så nu är jag nyfiken på hur det har gått för er med era choklad blommor
Berätta !! Jag är nyfiken wub.gif

Jag sket i att vinterförvara dem i år, men förra året gjorde jag det,
det gick jättebra, men de växte dåligt förra sommaren, så jag lämnade dem ute i vinter... som straff, tänkte att det kanske skulle vara bäst att köpa nya i år.
krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon