Nu är det så där igen - ju mer jag lär mej, ju mer är det som jag inte förstår...

Jag har gjort som jag brukar med ricinfröna, jag har lagt dom i blöt, och nu har dom blivit lite uppsvällda i ena änden. Andra år har jag bara tryckt ner dom i jord och sen har det blivit ricinplantor av dom. Lätt som en plätt! Men nu när jag skulle trycka ner dom kom jag på att det måste ju finnas ett upp och ett ner på fröna. Men vilket är vilket? Eller det kanske inte spelar så stor roll vilket håll dom hamnar på? Nån som vet?
Alpiner i Halmstad
07-03-2003, 08:33
Vem rättar till fröerna när dom själva faller till marken för att gro.
Stora frö kan få problem om rot och stjälk måste växa en omväg för att komma i rätt riktning.
Rot och stam kan växa som en kringla, vilket kan vara angreppspunkt för skador.
Sätter man vissa lökar rätt och vissa lökar upp och ner får man en förlängd blomning ex. jultulpaner i kruk.
Jag tror Du kan vara lugn, och lita på fröerna.
M.v.h. Bernt
Ok, då kör jag på som vanligt!
abborrmaster
07-03-2003, 16:24
jag stoppade mina frön i jorden för 3 dagar sedan...
/Simon
Och jag har inte ens lyckats få tag i några frön. Hoppas nu att Impecta har kvar. Skickade iväg en beställning igår igen till dem det är väl sista chansen. För på andra ställen har de varit sluuuut!!!!
Eva St
abborrmaster
07-03-2003, 21:49
på vissa ställen tar de ju bort dem med avsikt p.g.a. talibangift...
Men ska man INTE så dem på ytan eller? För jag myllade ner dem en bit!
/Simon
Eva! Jag såg att Växtvaruhuset sålde, det var Weibulls blåa påsar.
Tack snälla Berith för tipset . Åker dit imorgon och införskaffar dessa "utifallomatt" de inte finns kvar på Impecta. Tusen Tack
Eva St
Nu har jag lyckats få tag i Ricinfrö tack vare dig Berith. De hade kvar på Växtvaruhuset men det var inte många påsar kvar så det var nog tur jag åkte in idag och köpte eftersom det nu bär iväg till Sälen en vecka och då hade de säkert varit slut när jag kommer hem. Nu nästa problem hur gör jag för att få igång dessa på bästa sätt när jag är tillbaka och äntligen börjar så mina fröer
Eva St
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.