|
Caprice
07-02-2005, 14:36
Hittade den här på nätet... Blomkrukesnipa(klicka på produkter och scrolla ned) Vad tycker ni..? Har svårt att bestämma mig.. Kul idé...! Men jag tycker den hade varit riktigt cool om den gjorts i trä...!! Tänk om man gjorde en plantering i grus, som man krattar upp som vågor runt båten... Sedan båten i mitten, typ Noarks Ark, där man räddar sina favvisväxter...? Näe, att köpa en gammal träjolle är nog mer i min smak iaf... Caprice
evelina
07-02-2005, 14:43
Sådana har vi överallt i vår kommun med vackra blommor i på sommaren. Jag tycker det är fantastiskt att dom har fått stå kvar i alla år. Dom står t o m i mittgrenen upp till motorvägen. jag blir glad varje gång Jag ser dom ovh välskötta är dom också.
netaave
07-02-2005, 14:47
Jag tycker det är rätt kul att se planteringar i lite udda saker som man kanske inte förväntar sig ska användas till det. Just den här båten ser lite plastig ut för att vara i min stil. Min svärmor använde för övrigt glasluckorna (bara själva glaset) till tvättmaskiner som amplar, hon knöt in dem i marimekkoknutar och på så sätt fick hon rymliga amplar att göra samplanteringar i. Luckorna hittade hon på skroten. En bit bort här har de en toastol som de planterar växter i, byter fler ggr om året, just nu är det prydnadskål och tallris. Undrar om dom spolar när det ska vattnas Själv har jag skaffat armeringsjärn som så småningom ska bli en trehjulig cykel med flak (= pallkrage) och cykelkorg för blomplantering. Fick idén i nån förort till Sthlm där jag såg det.
lisselbo
07-02-2005, 14:56
Håller nog med om att en gammal träjolle är snyggare. Har själv en gammal skottkärra i trä som jag brukar plantera i. Toalettstolar tycker jag är bland det osmakligaste som finns att ha i trädgården. Men smaken är som baken........ tack och lov. mvh Marie
evelina
07-02-2005, 15:18
Fast båtarna som är här är i betong vitkalkade väldigt snygga men som sagt smaken är som baken.
netaave
07-02-2005, 17:58
Men dom ser plastiga ut på bilden tycker jag. Det är iaf en kul idé.
Inga från Närke
07-02-2005, 17:59
CITAT (Caprice @ 07-02-2005, 14:36) Tänk om man gjorde en plantering i grus, som man krattar upp som vågor runt båten... Sedan båten i mitten, typ Noarks Ark, där man räddar sina favvisväxter...?  Du kunde färga gruset med miljövänlig färg t.ex. blått så det ser ut som en sjö och ha en liten fontän i närheten också som porlar vatten från. Vore nog effektfullt.
netaave
07-02-2005, 18:02
Här finns mer kul Kolla på "trädgård" i menyn också, jag gillade gubbarna. http://www.kvalitetsvaruhus.se/butik/show_..._one.asp?ID=343
fruberglund
07-02-2005, 20:13
Vid mina svärföräldrars sommarstuga har grannarna en träeka fylld med blommor på sommaren. Det är underbart vackert! Såg en likadan på bild i senaste tidningen Land och blev så sugen. Men det duger bara med en riktig träeka till mig i så fall, vill inte ha glasfiber eller plast, det ska se så naturligt ut som möjligt och plast hör ju knappast hemma i naturen
Caprice
08-02-2005, 00:43
CITAT (evelina @ 07-02-2005, 15:18) Fast båtarna som är här är i betong vitkalkade väldigt snygga men som sagt smaken är som baken.  Betong är isf det näst snyggaste, efter trä.. Smälter in bättre i naturen än just plast.. När jag tänker efter, jag skulle mkt väl kunna tänka mej en i betong... Oxå.. Caprice
netaave
08-02-2005, 19:00
CITAT (lisselbo @ 07-02-2005, 14:56) Håller nog med om att en gammal träjolle är snyggare. Har själv en gammal skottkärra i trä som jag brukar plantera i. Toalettstolar tycker jag är bland det osmakligaste som finns att ha i trädgården. Men smaken är som baken........ tack och lov. mvh Marie Det är väl en skitsak.....
CITAT (lisselbo @ 07-02-2005, 14:56) Toalettstolar tycker jag är bland det osmakligaste som finns att ha i trädgården. Men smaken är som baken........ tack och lov. mvh Marie Jag tycker detsamma, badkar är inte mycket bättre men toastolen tar priset!!
evelina
08-02-2005, 19:43
Så här ser en av betongbåtarna som vår kommun kostar på att sätta ut. Bilden är tagen tidigt innan blommorna riktigt har kommit till sin rätt.
lisselbo
08-02-2005, 19:54
CITAT (netaave @ 08-02-2005, 19:00) CITAT (lisselbo @ 07-02-2005, 14:56) Håller nog med om att en gammal träjolle är snyggare. Har själv en gammal skottkärra i trä som jag brukar plantera i. Toalettstolar tycker jag är bland det osmakligaste som finns att ha i trädgården. Men smaken är som baken........ tack och lov. mvh Marie Det är väl en skitsak.....  Japp
vickeva
08-02-2005, 21:15
Är det bara jag som tycker att båtarna är GRÄSLIGA? Förlåt att jag säger det, men du frågade faktiskt... Men som sagt, tur att smaken är som baken...
Inga från Närke
08-02-2005, 21:40
CITAT (evelina @ 08-02-2005, 19:43) Så här ser en av betongbåtarna som vår kommun kostar på att sätta ut. Det ser väl rätt fint ut tycker jag. Bra mycket bättre än alla dessa gråsuggor många kommuner ställer upp överallt. I vår kommun har man låtit gjuta ett tågset med lok och vagnar som prydnad på de olika infarterna.
Hannele
10-02-2005, 23:46
 Helt OK. Värre med vännen som brände upp en gammal jolle! Så fint man kunde ha planterat i den.   Grebbestaden Trädgår Väst Liseberg
Caprice
10-02-2005, 23:58
Den här tycker jag är jättesnygg...! (lånar din bild, Hannele...)  Fast min tanke är att man klär den med plast invändigt, borrar dräneringshål i botten och planterar i hela båten...! Det tror jag skulle bli jättesnyggt!! Caprice
CITAT (netaave @ 07-02-2005, 18:02) Här finns mer kul Kolla på "trädgård" i menyn också, jag gillade gubbarna. http://www.kvalitetsvaruhus.se/butik/show_..._one.asp?ID=343 Lite off topic: Jag beställde saker från kvalitetsvaruhuset förra året och det strulade väldigt mycket. Mycket otrevligt bemötande dessutom. Systemet är dock "butiker i butiken" så det kanske varierar beroende på vilken "delbutik" man handlar i. Bara så att ni vet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|