Idag köpte jag en stor banan, runt 25 cm lång och tjockare än en vanlig banan. Det var meningen att den skulle stekas, inte bara ätas så. Är det en Pisang, eller är det en annan typ av banan?
Fenja
07-02-2005, 16:46
Varför frågade du inte där du köpte den?! Mvh Fenja
pisanggoreng
07-02-2005, 17:08
"Pisang" är det indonesiska/malayiska ordet för banan, och dessa 'pisanger' finns i olika sorter och storlekar. En (vanlig) stor sort är "pisang raja" (alltså, "kungsbanan"), men jag vet inte vad du kan ha fått tag på.
Fast vanligtvis är det så att det är lite mindre bananer som är goda att steka. "Stekt banan" heter för övrigt "pisang goreng" på indonesiska/malayiska....
lisselbo
07-02-2005, 19:12
Kan det vara "kokbanan", såna säljer vi i matbutiken där jag jobbar. Den steks eller friteras vanligtvis. Är oftast större och tjockare än en vanlig banan. mvh Marie
Christoffer
08-02-2005, 00:06
Lisselbo> Skulle det varit en bild här där det är tomt? Jag ser ingen bild nämligen.
Fenja> Jo, jag frågade vad det var för något, men han visste inte heller, bara att det var en typ av banan som man skulle steka. Jag är typen som frågar mycket, tom vad det är de sprutar in i tandköttet hos tandläkaren.
lisselbo
08-02-2005, 17:54
Nej, det skulle inte vara någon bild. Vet inte vad jag lyckades med riktigt. Laptopen jag satt vid just när jag skrev inlägget har varit lite knäpp. mvh Marie
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.