Läste att man skulle fila på iris frön,men mina frön har ett tunnt skal som går sönder lätt...ska det tas bort innan jag börjar att fila eller???
mvh jessica
kerstin z5-6
07-02-2005, 17:00
är det undre skalet brunt o blankt?? -ser hårt ut? -ja - i så fall o sen blötlägg i 48 tim
jessica zon6
07-02-2005, 17:10
Det yttre är ljusbrunt och blankt,inre betydligt mindre,mörkare brun och matt. lite trekantig kan man säga
kerstin z5-6
08-02-2005, 18:29
fil on -men försiktigt -du kan lättare sticka hål med en nål det räcker -kallas scarify på fint språk haha
Caprice
09-02-2005, 23:52
Kerstin, filar du verkligen...? Eller använder nål.. ?
Jag filade mina pionfrö, man blev ju alldeles blodig om fingertopparna..!
Får känslan att antingen så har du ett bra knep på hur man ska fila eller använda nål... Eller så struntar du i det, och det funkar iaf...
Caprice
kerstin z5-6
10-02-2005, 11:41
man tager ett sandpapper , en lagom bit , llägger fröna /fröet mitt på , viker ihop--filar genom att gnugga fröet med papperet = inga blodviten Små frö , behöver bara ett par rasp , större ett bra tag - Nål ibland , just Iris funkar det ganska bra med -- men mest kör jag pappersmetoden -Ska man använda nagel fil vill det till att fröet har rätt size
huvva -man kan säga att du blöder för din hobby du Sorry ...Kunder inte låta bli
Caprice
10-02-2005, 12:02
HeHeHe....
Caprice
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.