|
MoniqueÖ
07-02-2005, 18:08
Undrar vad ni förgror i? Har sett planteringstråg, formpressade med sågropar för planteringsjord & frön, kan det vara något? Eller finns det något annat man kan använda? Tycker det är hopplöst med alla torvkrukor som man ska inhandla varje år. Och skulle vilja ha ett återvinningsbart alternativ. Det blir ju en del att så om man som jag just köpt Blomstertobak med 1050 frön i påsen... + sådär 20 andra blomstersorter! Undrar Monique
TeliaNet
07-02-2005, 18:46
är det ett brätte du menar med 6*10?
har aldrig inskaffat torvkrokor då de bara håller ett litet tag.
Jag använder vanliga såkrukor som jag återanvänder varje år.torvkrukor har jag med men gillar de inte
Försök att få tag i sådana där pyttor som gran- och tallplant stått i. Mycket kraftigare plast än köpekrukor, ganska små förståss - det krävs omplantering. Men man får dom ofta till skänks, ibland är dom tom lämnade efter vägarna där man nyss planterat. Håller massor av år.
/Åsa
Lady Hamilton
07-02-2005, 19:11
CITAT (asno @ 07-02-2005, 18:57) Försök att få tag i sådana där pyttor som gran- och tallplant stått i. Mycket kraftigare plast än köpekrukor, ganska små förståss - det krävs omplantering. Men man får dom ofta till skänks, ibland är dom tom lämnade efter vägarna där man nyss planterat. Håller massor av år.
/Åsa Det använder även jag, men bäst tycker jag är minidrivhusen med pluggbrätten ,kapillärmatta o vatten resovoar. Stå mera om det i tråden Förkultivering Pluggbox
CITAT (renate @ 07-02-2005, 18:55) Jag använder vanliga såkrukor som jag återanvänder varje år.torvkrukor har jag med men gillar de inte Instämmer, jag gör på samma sätt. Har provat torvkrukor och jag tyckte dom möglade ibland.
TeliaNet
07-02-2005, 19:41
tall- och granplantor som stått i sådana är besprutade med gift. tror det är eller har varit pentrin.
kerstin z5-6
07-02-2005, 22:27
Sår gör jag i glasslådor , bregott askar kräftkartonger är jättebra .. sen skolar jag ut i krukor 9 x9 eller liknande
MoniqueÖ
07-02-2005, 22:28
CITAT (TeliaNet @ 07-02-2005, 18:46) är det ett brätte du menar med 6*10?
har aldrig inskaffat torvkrokor då de bara håller ett litet tag. Såg brätten fr Nelsons med 24 st pluggar i. 5 st såna kostar 59.- på ICA Maxi. Men man måste ju ha miniväxthus till eller kanske en bricka under som fångar upp vattnet... Men kanske såna dära småkrukor är en idé dom kan man ju återanvända som sagt...Hmmm ska fundera på vad jag skall använda. Tål som sagt att tänka på och jag har ju en stund på mig innan det mesta skall förgros... Tack för alla tips! /Monique
Caprice
08-02-2005, 00:38
Jag sår i alltmöjligt ( och omöjligt..)  som jag kommer över... Försöker att undvika att köpa något, de pengarna lägger jag hellre på frön... Plastbunkar av alla de slag är det som gäller.. Förra året på Älvsjömässan köpte jag dock ett såbrätte med 84 hål i.. Praktiskt, men ändock lite onödigt... Caprice
Åsa, mälardalen zon 2
08-02-2005, 12:39
Jag använder gamla glassburkar Big Pack med hål i botten, det får plats 2 st i de små drivhus jag använder. När fröerna grott så gräver jag upp plantorna och planterar ut dem i separata krukor.
Helen vid Ljungan
08-02-2005, 13:05
Jag gör krukor av tidnigspapper (bla Runåbergs säljer en sån Pottmaker) bottnar med plantjord och toppar med såjord och sår glest. Då slipper jag ett omplanteringssteg. Om det behövs ytterligare omskolning så sätter jag det hela i en större plastkruka. MVH Helen
pisanggoreng
08-02-2005, 13:27
CITAT (Helen vid Ljungan @ 08-02-2005, 13:05) Jag gör krukor av tidnigspapper (bla Runåbergs säljer en sån Pottmaker) bottnar med plantjord och toppar med såjord och sår glest. Då slipper jag ett omplanteringssteg. Om det behövs ytterligare omskolning så sätter jag det hela i en större plastkruka. MVH Helen Hur fungerar de krukmakarna egentligen..?
Kör med lite olika grejer.. glassbyttor, såndana där plastlådor som man köper 1 kilo kiwi i, miniväxthus.. men favoriten är nog granplantetrågen. Har hittat såna i skogen och adopterat så nu har jag en två meter hög trave!
Eva i Skåne
08-02-2005, 15:03
Då klarar du dig väl ett tag Ina
CITAT (Eva i Skåne @ 08-02-2005, 15:03) Då klarar du dig väl ett tag Ina  Det gör jag!!
Sulawesii
08-02-2005, 19:17
Jag använder gärna de där plasttrågen man köper frukt i. Fast, favoriten är nog ändå mina riktiga planteringstråg.
Helen vid Ljungan
09-02-2005, 12:51
Hej pisanggoreng!
Gå in på www.runabergsfoer.se och vidare in på tillbehör så kan du se hur den ser ut. Där står också en förklaring. Hoppas du förstår när du läst. MVH Helen
Jag sår i allt från skoaskar till äggkartonger men då plantorna ska omskolas är det bara "potmaker" och inget annat som gäller. Underbar manick! Billiga krukor blir det och så kan de ju dessutom myllas ner efter användning! Jag har investerat i billigaste kattsandslådorna i glada färger och dem fyller jag med krukorna. Mulle
jag har provat torvkrukor.. absolut ingen hit, tycker jorden i krukorna torkar ut direkt, som om krukorna drar åt sej allt eller nåt vart nyss hos svärmor o hämtade ett hundratal småkrukor, perfekta till att så i, hon hittade dessutom ett oanvändt minidrivhus i sitt växthus som jag fick
lisselbo
09-02-2005, 20:21
Krukor av tidningspapper, blir dom inte väldigt blöta och ömtåliga. Hur håller dom ihop? mvh Marie
Alpiner i Halmstad
10-02-2005, 08:59
Enhetlighet som kanske ser tråkigt ut. Vi sår i 4-kantiga plastkrukor med storleken 9x9x10 cm eller 7x7x8 cm. Vi tycker att det är mycket lättare att ha kontroll över krukornas fuktighet om man har lika stora krukor. Krukorna förvarar vi sedan i plastbackar. Vi har i år sått 233 olika perenner, så det gäller att vara rationell. M.v.h. Bernt
pisanggoreng
10-02-2005, 09:01
CITAT (lisselbo @ 09-02-2005, 20:21) Krukor av tidningspapper, blir dom inte väldigt blöta och ömtåliga. Hur håller dom ihop? mvh Marie Det är det jag också undrar...
Klart att krukor av tidningspapper blir blöta men de håller ihop hur fint som helst ändå, det är det som är det genialiska med potmakern! Mulle
lisselbo
10-02-2005, 21:12
Finns det ingen bild på en färdig sådan kruka, är väldigt nyfiken. Är faktiskt så nyfiken att jag har beställt en krukmakare. hälsningar Marie
Åsa, mälardalen zon 2
11-02-2005, 17:42
Man hittar en del ifall man söker på potmaker på nätet här är länk till en bild: http://www.gardenscapetools.com/images/PotMakerLg.jpg(Runåbergs potmaker ser lite annorlunda ut men resultatet = krukan ser likadan ut)
lisselbo
11-02-2005, 23:23
Tack för länken Åsa. Har haft lite problem med att komma ut på nätet, har därför inte kunnat söka så mycket. mvh Marie
Maria zon 6
14-02-2005, 10:40
Dom här granplantetrågen - hur får jag ur planta+jordklump ur dem ??? Jag kan ju inte gärna vända hela brättet upp och ner för då rasar det väl ut småplantor lite hur som helst, ska jag lirka ur dem en-och-en lite försiktigt, eller...? Jag är rädd att jag skadar rötterna om jag gör så. Hur gör ni andra?
Lady Hamilton
14-02-2005, 15:07
CITAT (Maria zon 6 @ 14-02-2005, 10:40) Dom här granplantetrågen - hur får jag ur planta+jordklump ur dem ???
Jag är rädd att jag skadar rötterna om jag gör så. Hur gör ni andra? Om du har en blyerts penna eller liknande tryck upp plantorna under i från försiktigt. Det funkar för mig
CITAT (Maria zon 6 @ 14-02-2005, 10:40) Dom här granplantetrågen - hur får jag ur planta+jordklump ur dem ??? Jag kan ju inte gärna vända hela brättet upp och ner för då rasar det väl ut småplantor lite hur som helst, ska jag lirka ur dem en-och-en lite försiktigt, eller...? Jag är rädd att jag skadar rötterna om jag gör så. Hur gör ni andra? Jag brukar putta med fingern underifrån... funkar bra om man inte har alltför stora nävar. (Ser plötligt för min inre syn minerna på folk som jobbar på akuten när nån kommer in med ett stort granplantetråg som fastnat på fingret!!  )
Irene_L
14-02-2005, 17:24
Jag sparar plastbyttorna som köttfärs och kött ligger i. Jag gör några hål i botten och använder ytterligare en plastbytta som fat. billigt och bra!!!
Lady Hamilton
14-02-2005, 18:23
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|