|
Nu ser jag dom små rackarna flyga runt mina frösådder Har läst att man ska vattna med Pyrex. Men där jag handlade idag fanns inte Pyrex utan någonting som hette Pyrsol. Expediten sa att det var samma sak. Det innehåller pyretriner I och II, 30 g/l och piperonylbutoxid 150 g/l. Det står att man ska blanda 5 ml i 1,5 liter vatten och sputa, men att det är farligt att andas in. Och det förstår jag för det är tydligen löst i lacknafta. Men hur gör jag nu? Ska jag vattna med lösningen som står angiven eller ska jag spreja. För om jag sprejar kan jag nog inte bo hemma på 14 dagar som det luktar ur flaskan. Eller är det kanske flyktigt? Usch vad krångligt jag fick till det  Det jag frågar är ju "hur gör jag med Pyrsol?" /Åsa
jessica zon6
20-02-2005, 07:55
Jag vet inte hur du ska göra med pyrso,men nematoder ,som man också använder mot sorgmyggor,är ju luktfri iallafall Om man använder lacknafta,brukar ju lukten försvinna ganska snabbt. jag funderar på en sak vad gäller sorgmyggor. Om man ser en liten fluga vimsa runt sådden ,och inte några larver, när ska man bekämpa,efter första flugan eller senare? Hur lång tid tar det innan man ser larver? mvh jessica
kerstin z5-6
20-02-2005, 13:26
Ser du flugor har du oftast larver .. flugorna lägger ägg , men det är larverna som käkar frösådders rötter
Men luktar pyrex lika illa som pyrsol, eller borde jag försöka få tag på just det som heter pyrex? För det luktar verkligen inte gott, så här blir man /Åsa
Åsa, mälardalen zon 2
20-02-2005, 14:28
Om du har svårt med lukten på olika medel testa nematoderna istället de är 100% luktfria och 100% giftfria. För mig har nematoder funkat bättre än att vattna med div. medel. Jag tycker pyrex luktar bensin. Även gula klisterlappar brukar ge en bra effekt ifall man sätter dit dem när de första sorgmyggorna dyker upp, OBS! de är rejält klistriga inte så kul att fastna med håret eller kläder i dem.
(det är Weibulls som har nematoder i konsumentförpackningar)
kerstin z5-6
20-02-2005, 22:20
Ja, åtminstone av pyrsol Men nematoder har jag haft förut till mina vanliga krukväxter och jag vet inte om jag orkar hålla på och köra all jord i mikron innan jag omskolar. För om jag vattnar allt nu med nematoder så är det väl lika ogjort när jag börjar skola om mina plantor? Då känns det lättare att bli lite  av några krukor i taget /Åsa
kerstin z5-6
21-02-2005, 23:18
Det här problemet avtar med växtens storlek ... 10 cm plantor är mkt mindre känsliga än de som är 3 mm stora ...Jag har inte haft problem med några efter utskolning , men väl innan ...
Maggan H
18-03-2005, 10:54
Man får ju stora skälvan när man läser era inlägg om de grymma sorgmyggorna och andra hemskheter. Jag vet inte ens hur de ser ut, finns nån bra sida med bilder på dessa odjur??
Åsa, mälardalen zon 2
18-03-2005, 10:59
Var får jag tag på pyrsol, pyrex eller nematoder. På trädgårdshandeln, (jag har 3 mil dit). Eller blomsteraffären, dit har jag 5 kilometer.
Har många sorgmyggor, har försökt med vinäger, men det tror jag är mer för bananflugor.
mvh Berit
kerstin z5-6
18-03-2005, 16:37
Ring först -men det är en uffig blomsterhandel om de inte har nån form av pyrex ... här finns det på ICA
Har just ringt och frågat, finns på blomsterhandeln. Åker dit som en pil.
Hur gör jag nu då, sprutar jag på de som kommit upp någon centimeter, för säkerhets skull, vet ju inte om det finns några larver i jorden.
De fröer som ännu inte kommit upp, skall jag spraya över jorden, eller?????
Jag är i färd med att så flera fröer idag, hur gör jag med den jorden?
Ja fyyyyy vad det luktade att vattna med pyrsol eller vad det nu heter som jag köpte... Något från Weibulls som skulle hjälpa mot sorgmyggor. Min sambo (som jobbar hemma) tycker inte att det har hjälpt, han säger att det fortfarande flyger runt flugor. Han vill kasta mina blommor!!! Har ni hört något värre... "Varför vill du ha dem kvar?"
Joho, det klart det flyger  Det är larverna som dör när du vattnar och det är därför du måste vattna om en vecka igen, för dom som fortfarande flyger lägger nya ägg. Men sen ska det vara slut. Hälsa det till den  sambon Det är väl inte blommornas fel vad sorgmyggorna gör... /Åsa
Jag har försökt förklara precis det för honom, men men... Vilken tur att han ska åka bort nu till helgen, då kan jag vattna med vad jag vill!!! Och härja med mina plantor i hela huset... hehe.
kerstin z5-6
24-03-2005, 22:09
Om du vill ha väck även de flygande kan du spraya med provado spray ..i mindre utrymme är det effektivt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|