Siv i Bollnäs
07-02-2005, 19:40
Jag undrar: man har otaliga gånger läst om att är trycksvärtan som används i Sverige är helt oskadlig och att det således går utmärkt att använda gamla dagstidningar i komposten samt även som yttäckning i odlingar. Åkerstedt som propagerar för odling i sand säger t ex att man kan täcka botten av en låda med dagstidningar och sedan fylla på med sand för att odla potatis i. Men: dagstidningar nuförtiden innehåller förvisso inte bara trycksvärta, utan massor av färger i alla kulörer...Hur är det med dessa färger - är de lika ofarliga, eller måste man tänka om när det gäller användandet av sådana dagstidningar i odlingssammanhang??
Finns det någon sakkunnig bland läsarna som kan svara på detta, vore jag tacksam!
Hälsningar Siv i Bollnäs
tullmejs
07-02-2005, 21:11
Jag vet inte hur det förhåller sig. Det kan nog vara svårt att få ett rakt besked också, få vågar väl garantera att någonting är 100% grönt. Få saker ÄR 100% gröna.
Jag skulle antagligen inte gräva ner tidningar i grönsakslandet, men kan tänka mig att göra krukor till sådd av tidningspapper. Jag skulle i och för sig inte oroa mig över potäter som vuxit så.
Trycksvärtan sägs (sades?) vara lite mögelhämmande, vilket ju tyder på giftverkan.
Mer info efterlyser även jag.
Gunnar Eriksson
08-02-2005, 16:09
Trycksvärtan utgörs så långt jag lyckats utröna av kimrök, som i huvudsak består av kol och som kan läggas i komposten. Jag har förgäves sökt få besked av tryckerier vad som finns i färgerna, utan att lyckas.
Hälsningar Gunnar
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.