Full version: Tidningspapper?
Siv i Bollnäs
Jag undrar: man har otaliga gånger läst om att är trycksvärtan som används i Sverige är helt oskadlig och att det således går utmärkt att använda gamla dagstidningar i komposten samt även som yttäckning i odlingar. Åkerstedt som propagerar för odling i sand säger t ex att man kan täcka botten av en låda med dagstidningar och sedan fylla på med sand för att odla potatis i. Men: dagstidningar nuförtiden innehåller förvisso inte bara trycksvärta, utan massor av färger i alla kulörer...Hur är det med dessa färger - är de lika ofarliga, eller måste man tänka om när det gäller användandet av sådana dagstidningar i odlingssammanhang??
Finns det någon sakkunnig bland läsarna som kan svara på detta, vore jag tacksam!
Hälsningar Siv i Bollnäs
tullmejs
Jag vet inte hur det förhåller sig. Det kan nog vara svårt att få ett rakt besked också, få vågar väl garantera att någonting är 100% grönt. Få saker ÄR 100% gröna.

Jag skulle antagligen inte gräva ner tidningar i grönsakslandet, men kan tänka mig att göra krukor till sådd av tidningspapper. Jag skulle i och för sig inte oroa mig över potäter som vuxit så.

Trycksvärtan sägs (sades?) vara lite mögelhämmande, vilket ju tyder på giftverkan.

Mer info efterlyser även jag.
Gunnar Eriksson
Trycksvärtan utgörs så långt jag lyckats utröna av kimrök, som i huvudsak består av kol och som kan läggas i komposten. Jag har förgäves sökt få besked av tryckerier vad som finns i färgerna, utan att lyckas.

Hälsningar Gunnar
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon