Jag hittade en oxalis på stan i går som såg ut exakt som regnelliin (som i vanliga fall har vita blommor och gröna blad) och hade gröna blad och rosa blommor. Den liknade alltså triangularisen i blomfärgen. Är det nån som vet det exakta namnet på den? Har letat i Google. Den har inte variegerade blad utan helgröna.
Jaae du, jag har ingen aning om vad den kan tänkas heta...

Men tänkte passa på att fråga om du har några bra skötseltips för lyckoklövrar?? Har en som står och glesnar på köksbordet, som en gång var så fin som i mitt album... ska den dö och bli lite gles på vintern, är det normalt?
Thea, den glesnar och vintervilar över vintern. Antingen kan man ha dem i fönstret och då ser de ganska trista ut eller också kan man ställa undan dem svalt över vintern. Ge den en lite större kruka med ny jord nu och gödsla den efter 4-6 veckor så blir den fin igen.
Mvh
Fenja
Hej på er lyckoklöversystrar!

Fenja, du beskrev växtens behov på ett bra sätt, tycker jag. Ville bara tillägga det att knölarna växer år från år och innehåller anlag för blad och blommor. Därför kan man dela på dem/sära på dem, sätta dem i ny kruka med jord och få nya plantor!
hmmm, kanske ska ta mig en titt på dom där omtalade knölarna då...

Är det svårt att dela dom? Vill de stå trångt i krukan eller ha lite mer spejs? Och framförallt - hur djupt ska jag plantera de små liven när jag nu kommer till skott? Vill ha fler klövrar, de är så himla söta och snälla!
Knölarna ser ut som långa "grankottar" ungefär och är lätta att bryta sönder, de heter rhisomer (stavning?) på "fikonspråk". Jag brukar ha fem rejäla kottar i varje kruka på ett ungefär och jag lägger en 2-3 cm jord ovan på dem. Det gör inget om de blir lite djupt för de letar sig upp i alla fall. Tar du en stor kruka så sprider de sig fort och fyller upp den.
Mvh
Fenja
Sent omsider tänker jag göra slag i saken, dvs plantera om klövern, men då uppstod en ny fundering: ska jag plantera om kottar med blad? Eller ska jag låta den vissna ner och sen bara ta kottarna??
Det växer förresten svamp i klöverkrukan,. dock ej kantareller tyvärr.
Hej! Det är första gången jag är här inne på forumet, så om jag inte lyckas få meddelandet bra så ha tålamod med mig!
Jo, jag tänkte bara höra att bero på oxalisar:
Jag har nämligen två olika! Och de är olika i "roten". Den ena tror jag är en "vanlig" lyckoklöver med de små "tallkottarna" - rhizomer. Men den andra har en rot mer som ett litet päron! Är det någon som kan något om oxalisar som vet hur jag ska bära mig åt med denna lilla favorit?
Någonstans hittade jag att den skulle kunna heta o.articulata, men det vet jag inte om det stämmer. Mitt problem är nu att rotknölen "päronet" har blivit stort och själva bladen kommer högst upp på toppen, och den är nu nästan en hel decimeter ovan jord! Kan denna knöl på något sätt delas? Hoppas verkligen att någon kan hjälpa mig med detta!!!
Sulawesii
03-03-2005, 18:50
Päron - menar du en lök?
päron grejen vågar jag inte svara på men den verkar jättespännannde
men de där kottarna i jorden dom sköter sej bra själva o kommer upp lite här o var
jag har just plockat ur massor från en stoooooor kruka o satt i en liten så nu väntar jag med spänning mina röda vackra klöverflickor me rosa blom snart
Jo, päronet påminner närmast om - hm - kanske en hård potatis, fast den är mörktbrun... Den är skrovlig i ytan och inte i skikt som en lök... kålrotsliknande kanske... nej, usch vad svårt! Jag ska försöka ta ett foto av den så fort jag hinner och lägga in här!
Saken är att den inte mår bra, så om någon har aning om detta så kom med råd fort!!! Jag vill inte att den ska "gå ut"!
Kan jag kanske skära den mitt itu på något sätt? Men finns det då inte risk att den "förblöder" eller får in sjukdom i såret som blir?
??????????????
Ni förstår nog mitt problem!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.