izabelleask
08-02-2005, 10:26
Hej jag skulle gärna vilja köpa en vinranka, har hört att Himrod skulle få skärnfria och goda druvor.
Va kan jag få tag på en sån ranka?
Kan jag ha den på min balkong?
Hur lång tid tar det innan jag år frukt?
Och hur stor kruka måste rankan ha eftersom jag har en lite lite balkong??
Man bör ha 25-50 liter stor kurka och den bör isolera vintertid, visserligen klarar Himrod minusgrader, men i en kruka är det risk att jorden omväxlande tinar och fryser annars. Man kan köpa plantor på gardencenter, eller ta stickling. Man sår dem inte.
izabelleask
09-02-2005, 11:37
Någon som vet va man kan köpa en vindruvsranka?? Och jag tänkte köpa himrod och ha en en kruka men den kanske inte klara av minusgrader så bra, el? Jag vill ha en ranka som jag kan ha ute året om på min balkong i en kruka. Va ska jag då köpa för sort som oxå ska få goda vindruvor?
Åsa, mälardalen zon 2
09-02-2005, 13:15
Himrod är en av de vanligaste vindruvssorterna det brukar inte vara några problem med att hitta himrodplantor i en vanlig trädgårdsbutik framåt våren.
Jag har Himrod i vanligt kallväxthus(planterad i marken) i zon 2 och den fungerar bra, det tog ca 3-4år innan jag fick första skörden. I stor kruka antar jag att den fungerar bra i zon 1 (+ev. zon 2), bor man högre upp och vill ha vinranka i kruka är det nog en staketvindruva som gäller.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.