Hej!
Jag har fått tag i frön/kärnor av frukten tamarind (tror det stavas så).
Är det någon som har provat att odla sånna och kanske kan ge några tips?
Jag har 6 st kärnor och har satt 3 av dem i vanlig krukjord. Jag har sparat 3 kärnor ifall man ska göra på något annat sätt.
Tar tacksamt emot tips på vad jag kan göra med resterande kärnor.
wolkenkrabber
08-02-2005, 12:18
men ajja, tamarind är lätta att så låter dufröerna ligg i vatten en dag eller två innan sådden gror dem fortare!, när de väl kommigt upp sköts de som vilken blomma som hälst, fast dem är kinkig på dragiga plater o på att torka ut, tror inte dom vill stå allt för trångt heller
Helen i Piteå Zon 5
08-02-2005, 12:59
Jag planterade i vanlig såjord, fröna gror inne utan problem. / Helen
Christoffer
08-02-2005, 15:49
Mycket enkel att sköta som inomhusväxt, och "groddarna" som tittar upp ur jorden, ser riktigt coola ut, som små köttätande monster!
Jag har en tamarindplanta som jag drivit upp själv. Det är nog en av världens koolaste växter tror jag!
Jag gjorde så att jag la fröet i blöt över natten. Sedan gjorde jag ett litet snitt i toppen av fröet. Jag läste någonstans att eftersom fröskalet är så tjockt kan det vara bra att göra så, jag tror inte att det är ett måste.
pisanggoreng
08-02-2005, 18:23
Var kan man hitta frön..?
Man kan hitta frön i tamarindpasta som finns att köpa i asiatiska livsmedelsbutiker eller välsorterade livsmedelsaffärer.
fick smaka torkade som en arbetskamrat tagit med hem från Tailand.
så direktimport kanske det kallas. De var väldigt goda - rekomenderar att prova om ni har chansen.
Christoffer
09-02-2005, 21:38
Jag köpte frukterna i saluhallen och tog ut fröna (frukten består i stort
sett av frön), och tog bort köttet från dem och tvättade av dem och satte
de i jord. Vanlig såjord och ingen sandpappring eller något i den stilen, bara ner i jorden. Jag vill minnas att det inte tog så himla lång tid innan de kom upp, allihop. Mina gillade sol, men även mycket vatten.
enperson
02-10-2005, 16:24
Jag har en Tamarind, som nu är som ett riktigt träd. För ungefär tio år sen sådde jag den. Den är inte så jättehög med väldligt yvig, så den tar mycket plats och står nu i en en meter hög kruka inne på badrummet. Jag skulle gärna vilja ha en Tamarind till men det går inte att ta skott av den. Var fick du tag i fröer!?
jag har en tamarind o jag sådde från frö
som jag fick av mamma hon hade köpt frukten på ica
jag har också råkat bryta av en kvist som jag satte ner i jorden direkt o nu effter lååååång låååång tid kommer de början till små gröna blad på den kvisten
sköter den som en valig krukväxt
har bundit upp den lite då den brer ut sej rätt så mycket
Låter spännande med tamarind. Får man frukt också eller det är bara som en krukväxt?
kanske den ska bli några är innan den orkar med o bära frukt
så rapport kommer om några år
Christoffer
04-10-2005, 23:47
På Botaniska har de ett stort Tamarindträd i entrén till växthuset. Väldigt fint!
den lilla bladlusen
05-10-2005, 22:38
I en mindre ica butik i närheten har de alltid tamarind. Sådde några i vintras men de dog när de bara hade tre blad...

Tråkigt. Bladverket är otroligt vackert. Jag tog också ut fröna ur skidan, satte altså inte hela skidan. Har för mig att de grodde väldigt fort.
Har för mig att Johan Lemte skriver att de blommar med små gula blommor och kan bära frukt när de har blivit ett par år gamla.
Lycka till
BiraProject16
07-12-2016, 11:29
Jag undrar hur tamarind kan verkligen klara sig bra under vintern/i kylan.
Annars har jag tänkt att börja odla den bl.a i mer än 1 acre (0.4 hectares) i ett annat land. Är det någon/några som vill hänga med?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.