kristerh
Nu börjar det snart likna de forna öststaterna här i sverige, göran har blivit hedersdoktor i medicin blink.gif han har inte ens högskoleexamen, och har ingen som helst kunskap i medicin unsure.gif
dessutom finns det ingen medicinsk fakultet vid örebro universitet (ännu),
det var sossarna i universitetets ledning som ville tacka göran för att det fick bli ett universitet i örebro.
Alla politikerpåvar o fackpampar skyddar varann o ser till att skapa förmånliga jobb åt varann med div "förmåner" det kommer nya avslöjanden nästan varje dag wink.gif
man blir inte förvånad längre utan bara förvånad över deras påhittighet,
är det inte dags att det införs någon slags licens för politiker med div prov
o kurser de måste gå på, en massa andra yrkesgrupper måste licensiera sig tex finansiella rådgivare, och följer man inte de regler som finns får man sparken.
krister
Fenja
Nu behöver ju inte hedersdoktorer besitta någon kunskap i ämnet, utan det är just en hedersutnämning... det är en hederstitel ingenting annat.
Mvh
Fenja
kristerh
Jag hade iallafall inte viljat bli hedersdoktor i nåt ämne som jag inte kunde ett smack om;)

Ni kanske tycker att jag är gnällig som klankar på politikerna hela tiden, men jag är så förb på alla dessa feodalherrar som bara ser om varann hela tiden, i vanliga fall är jag inte så gnällig unsure.gif
krister
KURT
Motiveringen är:

"Genom att utse Högskolan i Örebro till universitet 1999, visade statsminister Göran Persson prov på såväl mod som förutseende genom att förstå och stödja den potential och vitalitet som Örebro universitet representerar. Hans initiativ och beslut bär nu frukt i det unga universitetet för växande människor."

Så det är alltså politiska beslut som "belönas". Det finns ju flera exempel på politiker som blivit hedersdoktorer, Marit Paulsen har ju blivit hedersdoktor vid SLU .
pisanggoreng
Generellt sett tycker jag bara att doktorer skulle kunna bli hedersdoktorer (vid andra universitet).
KURT
CITAT (pisanggoreng @ 08-02-2005, 13:01)
Generellt sett tycker jag bara att doktorer skulle kunna bli hedersdoktorer (vid andra universitet).

Tvärt om! Vid Linköpings Universitet har man tex som policy att:

"Man kan inte ge någon en examen eller värdighet denne redan innehar. Det innebär att en svensk disputerad medicine doktor kan därför inte också bli medicine hedersdoktor vid sitt eget eller ett annat svenskt universitet. En medicine hedersdoktor i Lund kan inte få samma värdighet i Uppsala, etc. Däremot kan man utse en teologie, teknologie, filosofieetc. doktor till medicine hederdokotor."

I stället vill man framförallt hedra personer som INTE är akademiker:

"en person som inte valt den akademiska banan, utan på annat sätt uppnått motsvarande vetenskapliga nivå och gjort sig förtjänt av den värdighet doktorstiteln innebär. Traditionen att promovera sådana personer som inte gått den vanliga examensvägen, men som på annat sätt gynnat forskningen direkt, t.ex. genom författarskap, kulturvård, folkbildning, föreningsaktivitet eller pedagogiska eller informativa gärningar, är en del av universitetets strävan efter öppenhet och kontakter utanför det traditionella forskarsamhället.

en akademiker som på olika sätt betytt mycket för forskningen eller utbildningen inom fakulteten"

http://www.liu.se/ceremonier/foresla.html
pisanggoreng
Det tycker jag är en knepig policy Linköpings Universitet har i så fall. I Lund kan man definitivt bli hedersdoktor trots tidigare doktorsgrad (om än inte i sitt egna ämne, kanske).

Så som jag ser det förutsätter doktorstiteln ett vetenskapligt akademiskt arbete, och jag kan inte heller se någon anledning att ge doktorstitlar till icke-akademiker. (Då kanske man kan tillgodogöra sig en "heders-magisterexamen om man jobbat på ICA i tio år..?)
Posse
CITAT (kristerh @ 08-02-2005, 12:39)
Nu börjar det snart likna de forna öststaterna här i sverige...

Jag skulle kunna tänka mig att maktgalna härskare lite varsomhelst på jorden gillar att låta sig "hedras" med diverse utmärkelser.
Virgo
Oj, trodde det var Göran här på Odla! smile.gif
Brandklipparen
Det hela är märkligt.
Men jag tycker dock det är ganska så trevligt i alla fall, lokalpatriotiskt som jag är. smile.gif
Inga från Närke
Är en vanligt lågutbildad person så det kanske inte räknas, men jag tycker att heders (doktor) inte skulle få heta doktor om man inte är doktor (läkare) det skulle finnas något annat bra namn.
Många undrar ju vad man är doktor i (läkare) som inte vet/kan/förstår ordets rätta betydelse.
För övrigt tycker jag inte att Göran skulle haft den titeln men vi får väl se vad utredningen ger om det är muta eller inte.
Boxer
Han borde fått en dumstrut istället. tongue.gif
kristerh
CITAT (Boxer @ 15-02-2005, 09:47)
Han borde fått en dumstrut istället. tongue.gif

biggrin.gif biggrin.gif håller med
krister
adrian
bara för att man har fått en massa titlar så betyder inte det att man är "bättre" än alla andra, jag har fått höra för ett par veckor sedan när ett TV program ringde upp mig inför ett avsnitt som ska handla om just köttätande växter.

De ville jag skulle komplettera uppgifterna de fått i från div. forskare och biologer isverige ang. växterna.

De uppgifter som TV programmet fått var INTE alls rätt om detta ämne, och jag frågade vilka det var och vad de egentligen hade för kunskaper i detta ämne.

Jag tycker det pratas FÖR mycket och TROS på tok för mycket så fort någon har en "titel" som dessa... wacko.gif

Jag sa till honom att deras uttalanden var skitsnack, för det var det verkligen, att kanske få bli tilldelad en titel på ett universitet eller var man nu får den ifrån är INGEN garanti på att personen ifråga KAN allt om det som personen uttalar sig om.

Jag har ingen som helst titel (kanske monsterjägare då) och får höra att dessa verkligen VET vad de talar om...(????).

Om det nu blir en sändning om detta så vore det kul att träffa dessa personer och ta reda på om de ens haft dessa växter inpå sig eller bara "läst" om dem inför sina prov...laugh.gif
kristerh
CITAT (adrian @ 15-02-2005, 10:52)
Jag har ingen som helst titel (kanske monsterjägare då)

Ghostbuster biggrin.gif tongue.gif
krister
adrian
Näe...smile.gif
Monster är monster och spöken är spöken...

Det är stor skillnad på dessa... sleep.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon