Full version: Flytta daglilja?
Annlo
Vad tror ni går det att flytta en daglilja nu på våren? Och isf hur gör man det lindrigast? (För dagliljan alltså biggrin.gif )

Annlouice
Blomstertanten
Kanske litet tidigt än unsure.gif I alla fall hos mig ! -6 grader i dag !:wacko:

Brukar inte vara något problem att flytta dagliljor, men det finns risk för att den hoppar över blomningen i år. Men det kan gå bra . Annars är det nog bäst att flytta den på hösten.

Ska du bara flytta hela utan delning så försök gräva en bit ifrån plantan och få med så hel rotklump som möjligt, så blir flytten skonsammare för dagliljan !
ingmet
Jag har flyttat och delat dagliljor under flera år både på våren och på hösten, även om hösten förmodligen är att föredra. Blomningen har inte uteblivit och jag har inte heller misslyckats, dvs ingen omplantering/delning har lett till döden. Fräsch jord och vattning fixar det mesta. Har nu spridit på ursprungsplantan till alla tänkbara ställen och olika jordmåner, torrt till blött, lera till surjord och i alla väderstreck för att få en längre blomning.. har bara den "gamla gula varianten", den är vacker och doftar underbart.
Annlo
Ja nu är jag ju naturligtvis lite före min tid! biggrin.gif
Tänkte INTE ut o gräva idag rolleyes.gif men det var just det ni nämner med ev. vår flytt jag undrade över!

Annlouice
Blomstertanten
Tror att de "vanliga gula" är mindre känsliga. unsure.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon