Full version: Pionvallmo
Annlo
Brukar ni förkultivera dem?
Jag har alltid samlat in frön o slängt ut på våren lite här o där!
Men när man sedan är där o gräver om så förstör man ju för dem!

Så i år funderar jag på att förgro inne! Men när isf, bor i zon 3-4?

Annlouice
jessica zon6
Jag provade både att förkultivera i april och strö ut frön på våren i rabatten, men tyckte att de utesådda på plats blev betydligt kraftigare och större...Släng ut du lite frön ivår.... smile.gif laugh.gif /jessica
Betty
Jag sår mina i såkrukor ute i kallbänken i april/maj då rensar man inte bort fröplantor av misstag.
Annlo
Hmm... ja... jag ska nog pröva både och i år! För jag har tidigare provat att flytta plantor från ett ställe i rabatten till en annan och det gillas ej! De sloknar nästan alltid... unsure.gif

Men man kan ju som sagt gardera sig biggrin.gif

Annlouice
kerstin z5-6
De sås bäst på plats, eftersom de har pålrot som varken gillar omplantering eller flytt
jessica zon6
Är det genom erfarenhet av många olika sorters frön,man lär sig vilka som har pålrot???Eller finns det att läsa sig till någonstans?? smile.gif smile.gif

/jessica
kerstin z5-6
Vilken bra perennbok som helst har en kortare text om hur rötterna ser ut -de känsligare o välkända är Bergvallmo , Brudslöja , Crambe , Baptisia , vallmo mfl
Jag rek Botanica på eng
Encyclopedia of Garden plants RHS 6000 bilder o text , om än kort om alla möjliga inklusive vissa tropiska växter , prydnadsbuskar o träd till perenner - såråd ingår till alla o de som har pålrot omnämns -En bok jag köpte första året jag sådde -nu saknar den nästan pärmar, oumbärlig -

Ann louise -Du kan så när du vill om du har lysrör -har du inte sådana får du vänta till 4 v innan de går att ha ute -utan för stor frostrisk -ej mer än nån enstaka minusgrad .. när det är så hos dej vet du själv
De fröslag som ska kylas kan du så o sätta ut nu
Frilandsådd -det har jag aldrig fixat utom med just vallmo då ..
Det är en svår konst
Upptäck glädjen med att lyckas med fina plantor
ha sju flak med olika perenner att välja mellan när du komponerar rabatter.. laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif Finns nästan ingen lycka som klår det - ska vara att få barn då smile.gif
Sulawesii
Och jag som satt ner hur många vallmo som helst i tråg utomhus.... visste inte. sad.gif
Jag får väl också ta och slänga ut lite frön här. Kan någon förklara lite mer utförligt hur ni gör då? Med täckning och utmärkning och allt annat?
Annlo
Tack Kerstin! Din omfattande kunskap slår de flesta trädgårdsböcker som bara täcker en liten genre, du kan ju det mesta... wub.gif

Jo, jag kommer nog ha minst sju flak (kanske 27!) när det väl är sommar om jag fortsätter i denna takt... biggrin.gif

Jag har lysrörsarmatur för växter nere i min källare så jag ska nog även försöka med att fröså några...kanske med extra djup i krukan för de har ju "denna däringa" roten!

Annlouice rolleyes.gif
Annlo
Sulawesii, jag har inte gjort något speciellt när jag slängt ut mina frön. Bara strö ut dem där du vill ha dem. Man behöver inte täcka dem eller något annat krux, de bara kommer! De syns rätt så väl sedan för de (iallafall mina!) är riktigt ljusgröna till färgen...

Annlouice
kerstin z5-6
Gör som Annlo -förutom en sak -jag täcker dem i början med en bit tillklippt frostduk .. Inte för att de behöver det (fast fukt o värme blir jämnare ) utan för att jag rensar EN gång på våren -ALLA rabatter med bordskniv -jo sån man brer smör med typ .. pillar upp alla strån ... av ogräs -sen täcker jag med gräsklipp o sen renars jag inte mkt mer på sommaren .. o då ryker nysått ..om inte ..
Fast i fjol hann jag inte .. O Pite borna fick se min trädgård i förfall -..smile.gif
men roligt hade vi laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif biggrin.gif
Sulawesii
Tack så jättemycket för era snabba svar! Jag är ju nybörjare med det mesta som gäller utomhusrabatt så det uppskattas!
Annlo
Ja, det är ju det som Kerstin nämner som jag med har upplevt som ett problem. Jag vill gärna göra en stor rensning tidigt på våren o då ryker förmodligen en hel del av pionvallmo fröna! Men jag har alltid fått upp en ansenlig mängd ändå!

Men om man klarar att förkultivera dem så får man dem precis där man vill! smile.gif sleep.gif

Annlouice
Sulawesii
Det där med att rensa har jag alltid varit duktig på (värre har det varit med resten som nya växter, vattning osv) i rabatterna, så det är bra info för mig!
fiffigafrun
Tycker det går jättebra att så pionvallmo (och även andra sorters vallmo) inomhus i kruka. Sår dem direkt i lite större 4-kantiga perennkrukor med vanlig jord underst och såjord 1 cm överst. Gallrar sen ordentligt så det blir kvar ca 4 st i varje kruka.

Skolar sen ev om dem också ifall de hinner bli förstora. Det har funkat bra, nån har kanske inte klarat omskolningen men inte är det många. Man får vara lite extra försiktig m roten bara.

Hade närmare 40 st plantor förra sommaren som jag planterade ut sen. De blir jättestora och fina om man förkultiverar dem inomhus (eller i år blir det möjligen i växthuset). De jag sådde direkt blev typ hälften så höga och rätt futtiga.

/Karin
kerstin z5-6
ja visst går det smile.gif Det är nog jag som är usel på att så ettåringar smile.gif -
Jag rek dock att man i så fall inte sår dem för tidigt så roten blir så stor innan du sätter ut - Kanske början av maj -Karin vet nog

Som sagt direktsådd är nästan det svåraste jag vet .. fortfarande efter alla år -eller också har jag extremt vilda ogräs,,smile.gif
pisanggoreng
Kan man ha pionvallmo i krukor hela sommaren?
kerstin z5-6
Ja laugh.gif
Lena
Hej

Jag sådde oxå Pionvallno inne ifjol, sådde den i feb. skolade dem med en i varja kruka, de blev stora och blommade senare på sommaren samma år, flyttade till och med några för jag hade planterat dem för tätt, det gick oxå bra, de har inte fått så stor pålrot när de är så unga, så det gick bra.

Lena zon 4
pisanggoreng
CITAT (kerstin z5-6 @ 10-02-2005, 13:28)
Ja laugh.gif

Tack. laugh.gif
fiffigafrun
Pionvallmo (eller alla Somniferum) blommar över ganska fort så jag skulle nog inte ha dem i kruka. Hellre Kornvallmo, blommar mkt längre i alla fall i rabatten. Mindre blommor men fler på varje planta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon