Barbie X
Hej, någon som kan råda mig när det är lämpligast att förkultivera höstrudbeckia? För den ska väl förkultiveras eller ska den sås direkt i vår? Vet någon om den blommar samma år?
Thomas Wahlqvist
hej!
Jag har sått många olika rudbeckior de senaste åren.
De som lyckats bäst för mig var vanlig sådd utomhus i krukor i maj.
Vill minnas att jag inte fick några blommor första året, men de t är värt att vänta på.....
Jag har en 5 meter lång rabatt med sju olika rudbeckior.
Pampig och fin från högsommar till sen höst.
De röda har en tendens att bli solblekta.
De gula är senare och står länge.'
De vita växer lite svagare. laugh.gif
Barbie X
Tack Thomas!
Då testar jag att så ute, hade ju egentligen inte plats bland alla små krukor härinne. rolleyes.gif Vad fint det måste vara med alla dina rudbeckior! Det är en blomma med personlighet, tycker jag! Vilka sorter är det du har? Den jag ska så heter "goldball". Jag har också echinacea purpurea - räknas det som rudbeckia?
Kajsa
Det är en rudbeckia, en vanlig är den röda " Magnus " Själv har jag sått Echinea purpurea "Primadonna deep rose"
Thomas Wahlqvist
Ja dom är fina när det mesta vissnat.
Några sorter.
Paradoxa gul
Pallida gul
Sören gul, tror jag
Magnus blir solblekt
Green Wizzard Vit
Black beauty ser ut som en humla med lite gult på
Guldsturm den gula som står längst
Sen har jag nån tunn och slank variant med små blommor, glömt namnet.
Helfina i framkanten och ibland mina stora rosor, när rosorna blommat färdigt står dessa blommor där och bara lyser.
Barbie X
Sökte på "primadonna deep rose" för det lät så snyggt. tongue.gif
Och det var det!
Får man fråga var du köpte fröerna, Kajsa?

Ska nog också börja samla på rudbeckior, Thomas... wub.gif
Kajsa
Den är från Rockdalas katalog " Plants of Distinction" man måste beställa katalog, men den är härlig i färg. www.rockdala.com Finns fem sorter rudbeckia, E. pallida, paradoxa, Magnus, White Swan och den jag sått.
Här en bild från min Magnus, kronbladen står horisontalt som är typiskt. Har frön av Magnus om du vill ha.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon