Full version: Gräsmattan liksom
sanoch
Hej alla

Jag önskar alla tips som går att få.
Det gäller min 11-åriga gräsmatta som tyvärr har blivit attackerad av klöver och mängder med tusenskönor och mossa.

Tack på förhand.
Sanna
pisanggoreng
Kolla här!
Hannele
CITAT (sanoch @ 08-02-2005, 19:37)
attackerad av klöver och mängder med tusenskönor

Tänk här kämpar jag för att få det så! smile.gif
Sommartorparn
Jag har sått vitklöver i min gräsmatta för att den ska vara grön även i juli. Har letat förgäves i fröbutikerna efter frön till tusensköna. Vi ha mer, mer, mer av dom! smile.gif
Big Gardener
Tusenskönorna kan gå att föröka sig i gräsmattan om man gräver ned en tuva av dessa och vårdar den. Trivs den, sprider den sig ganska snabbt därefter. Mina föräldras gräsmatta är helt fantastisk på sommaren. Nästan helt vit av blommorna. Samtidigt är den härligt grön resten av sommaren.

Njut av tusenskönorna. Så mycket energi det går åt till att hålla en "perfekt" gräsmatta, det är det inte värt!
Cilla
Hej Sanna,
Jag förstår att du vill ha en gräsmatta som består endast av några få grässorter. Att skapa en sådan är som att hålla ordning på en lika stor rabatt... Särskilt om du har förhållanden som gör att andra arter gärna vill växa där.

Det finns allehanda tips om hur man ska göra för att få gräsytan mer fpartig, dvs med endast särskilda grässorter. Detta är flera helgers jobb om du börjar från förhållanden som inte är en golfbanematta... Hur du gör hittar du på flera stllen på nätet.

Alternativ kanske kan vara att
- fundera på var i mattan du behöver slitstyrkan som mossan inte kan åstadkomma. På denna mindre yta, gör som mossborttagarna råder dig.
- klipp oftare om du inte vill ha klöverblommor (det är ändå mindre jobb än om du skulle få fräs på de smaragdgröna grässorterna, de vill bli nästan 2 meter höga på en sommar och kräver klippning mycket ofta)
- använd gräsmatterecepten för en mindre yta av din matta och se om det jobbet passar dig att utföra på hela mattan

För egen del tycker jag att flerartiga gräsytor har många fördelar jämfört med de smaragdgröna fåartiga. De med variation tål mycket mer av vinter, snötäcken utan att mögla, torka, att stå i vatten mm. Och de är gröna nästan hela året. Vissa är till och med blommande...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon