Farbro-Barbro
Såg alla fina liljor, dahlior, kannor osv som finns att beställa via odla.nu. Mina fundering är; hur många blommor blir det av en knöl? Vissa sorter var det ju bara en knöl av sad.gif Om det blir mycket blommor av en knöl, sprider sig dessa varje år? Och isåfall: hur vet man då hur mycket (många lökar av olika sorter) man kan plantera i en rabatt unsure.gif

Tjaaa... frågorna är många blink.gif
Mvh Farbro-Barbro
kerstin z5-6
beror ju på..
Knölarna från Kanna o Dahila måste ju tas in o blir större för varje år ..
Liljor kan du ha ute o jag rek denna
fr Eurobulb.nl

Som synes blir den även fin i kruka år 1 , den kan ge 4 eller fler blomstänglar år 2-4
Lilium siberia

Sulawesii
Dahlior är det ända jag kan svara på. De blir ju som en liten (eller lite större) buske med flera grenar. Och på varje gren kommer det blommor. Så en knöl kan ge ordentlig blomsterprakt!
Kajsa
Liljorna sätter sidolökar med åren om dom trivs, men ger oftast många blommor första året, trivs dom inte går dom ut av sig själv, ska ha djup lätt jord för att trivas, med lövkompost.
Dahlior kan ge många blommor första året, beroende på sort. Med åren blir dom allt större och med det fler blommor, samma för kanna. Men ska grävas upp och vinterförvaras svalt. Dahlior är tacksamt och dom krånglar aldrig, en jättebra blomma.
Sommartorparn
Sen när Dahliaknölarna är stora så kan man dela dom (se till att det finns begynnande skott på varje del) . Sedan har du en hel skottkärra full och kan ge bort till vänner. Förutsatt att du inte glömmer ta in dom innan vintern..... Dahliorna vill ha välgödslat och mycket vatten. Då kan man dela knölarna varje år. Tyvärr gillar sniglarna att äta upp dom ...... och då blir det inte mycket till knölar heller....
Sulawesii
Aha.... märker att jag missuppfattade frågan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon