Full version: Kimchi
KURT
I DN har jens Linder skrivit en artikel om den koreanska kimchin. Det finns också recept på :

• Kimchi på salladskål
• Kimchi på rättika
• Kimchi på smålök
• Saftig grönsakskimchi
• Bläckfiskkimchi
Ingrid på Västkusten
Jag tackar för länken! Matgalnigsfreak (matlagning elelr matgalning hihihih) som jag är och som har börjat kontemplera att göra egen sushi :-))
Ylva i Dalarna
Hej!
Låter gott, men ....vad äter man Kimchi till ?? wacko.gif

Ylva
MoniqueÖ
CITAT (Ylva i Dalarna @ 10-02-2005, 13:13)
Hej!
Låter gott, men ....vad äter man Kimchi till ?? wacko.gif

Ylva

Åhhhhhh, har man ätit det en gång kan man äta det till nästan allt! Men bara nästan! Ris, potatis, grönsaker, kött, fisk. Kanske inte till pasta men definitv till nudlar. Det är bara din egen smak som sätter begränsningen!

Har gjort min KimChi då & då i några år nu, använder salladskål istället för pak choi, och kan riktigt längta hem till en ny sats som mognat. För det är tricket! Att verkligen låta den mogna. Ni som nångång gjort surkål vet vad jag snackar om. Omogen surkål är inte lika god som den som fått mogna klart.

Kimchi är lite meckigt men såååååå gott, och den blir inte mindre god av att man gjort den själv. Dessutom är det nyttigt med syrade grönsaker.

Lycka till! tongue.gif

/Monique
Sulawesii
Jag ska sätta pak choi för första gången i år! Får jag någon skörd ska jag pröva Kimchi´n.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon