Full version: Julrosor
jost
Är alla sorters julrosor giftiga? Hörde att 30g av roten av h. nigris dödar en fullvuxen!!!!!!!
Jag som så gärna ville ha några h.orientalisar, men det är nog inget att tänka på med barn.
Sommartorparn
Att barn skulle vara speciellt lockade av att äta roten på en växt har jag aldrig hört talas om. Det som kan locka barn är väl främst bär som ser röda och goda ut.
Christer i Falköping
Knappast någon risk att barn blir förgiftade av den eller annan växt i trädgården. Det finns ytterst få fall av förgiftning på grund av giftiga växter i trädgården. Skall du ha en giftfri trädgård, lär det bara bli gräsmatta och enstaka sorter med sommarblommor. Skaffa du julrosor!
Christer.
Caprice
Håller med, ytters osannolikt att ett barn börjar äta av en knöl... ohmy.gif

Om inte annat måste ju jordsmaken stoppa ätandet ganska snabbt..

Giftiga bär och ev väldigt giftiga växter, typ Änglatrumpeter ska man vara försiktig med däremot.. Änglisarna har lockande blommor, tar barnet på dem och sedan stoppar fingrarna i munnen är det inte bra...

Klart du ska ha Helleborus, de är ju så himla fina...!

Caprice
Kajsa
Himla söt bild Caprice, jag har sått en röd-prickig julros, som står där ute i kylan, hoppas den kommer upp i vår.
kerstin z5-6
Ingen risk alls .. köp en julros !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon