Full version: Citronträdet
jost
och tappar blad. Vad kan jag göra för att det ska piggna till och få nya blad?

Har planterat om det i större kruka, givet näring, beskurit och plockat bort kvarvarande omogna frukter. Nu står det ljust igen.
Bladen som nu finns kvar sitter...men jag vill ju att den ska börja växa igen.
kristerh
Ljus, Ljus vill den nog ha, har du någon xtrabelysning eller står den bara i fönstret med dagsljus?
krister
TeliaNet
hur har du förvarat den den sista tiden?
svalt? ljust?
kerstin z5-6
Har planterat om det i större kruka, givet näring, beskurit och plockat bort kvarvarande omogna frukter. Nu står det ljust igen. ????
varför plockade du bort frukterna?
Näring är kanske inte heller så bra innan den vaknat av ljuset -
Får den tillräckligt med ljus nu så kommer den förhoppningsvis att vakna - men jag planterar aldrig om förrän detta skett
Ingrid på Västkusten
Frukter tar ofta kraft ifrån en planta men i fallet med citrus så slänger den frukterna om den inte orkar.......
Jag ger näring året runt! Men det är ju beroende av tempen förstås....

Hälsar Ingrid
kerstin z5-6
ja och dessutom tar ju många citroner nästan ett år på sig att mogna-och måste även då de är mogna klippas av ! Själva vitsen med ett citronträd är ju bla att det har både frukt o blommor samtidigt laugh.gif
TeliaNet
det som slår mig nu är att trädet inte vilar.
vilar inte trädet tappar det blad och ser däppigt ut.

ställ svalt+ ljust!
jost
Jo, min citron blev krasslig i vintras. Fick något konstigt klegg/påväxt på yttersta grenarna. Jag har bara tagit bort det och de frukter som hänger på grenar som inte orkar bära upp dem. Då krukan i princip bara bestod av rötter så nödgades jag plantera om. Nu står "cirre" i en 50c. Jag tror läget har stabiliserat sig.
TeliaNet
har den vintervilat?
jost
Den har stått svalt och i halvdunkel på en snedvind i ca 2månader. Då den fick den mystiska påväxten på grenarna så bestämde jag att den skulle få vakna till.
TeliaNet
den måste ha mycket ljus.
sätt ett lysrör/kompaktlysrör över!
babella
Hej där.
Du är inte ensam. Jag har samma problem med mitt fina lilla träd som jag köpt i Portugal. Har Pomelo, Grape, Mandarin och något annat citrusträd med och de är mkt ledsna just nu. sad.gif

Har förvarat mina plantor i källaren (ca +12-15 grader) i ett ljust fönster mot öster och brukar ha plantorna ute under sommaren. Ska de gödslas vintertid med?

Några andra tips?

Babella
kerstin z5-6
Inte i ditt övervintringsläge/ingen gödning - där vilar de bara o ser nog ledsna ut ... men lär ta sig sen
Det är om man har en ljus o ganska sval miljö -o de växer som man göder påret om
Österfönstret lär inte bidra med särskilt mkt ljus , men ett vanligt lysrör över kan pigga upp dem väsentligt
TeliaNet
har du skrivbordslampa med lysrör så på med det, det gör under.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon