Full version: Blåeld sökes
ordsnoken
Har någon en aning om var man kan få tag på blåeld, frö eller planta?
Jag har försökt gräva upp och flytta, men det som tycks vara seglivat tåligt ogräs på en till synes extremt ogästvänlig växtplats är ömtåligt som bara attan när man flyttar plantan. Möjligen för att pålroten är nästan omöjlig att få upp hel och oskadad.
Jag har letat på de vanliga ställena, Impecta bland annat, men inte hittat ens frön.
Alla tips mottages.
Plantorna ska bara stå som snygga ogräs i solen längs lilla grusvägen, inte i rabatter eller annat avancerat.
evelina
Hej!
Jag vet tyvärr inte var du kan köpa frön, men Blåeld är två-årig. Du kanske kan plocka frön i sommar men du får ju vänta ett år på blomning.
Fenja
Blåeld - Echium vulgare
(HP) (80) NS/STR
Mycket dekorativ med lilafärgade knoppar och senare lysande blå blommor. Blommar juni-september. Trivs i soligt till halvskuggig

Hittar du hos: Rara Växter. Använd sökfunktionen på första sidan så är det lätt att hitta den.

Mvh
Fenja
JoLo
Var bor du någonstans?
MVH/Johanna
zaaritha
Impecta!!
Fenja
CITAT (zaaritha @ 11-02-2005, 23:06)
Impecta!!

Sökresultatet på Impecta säger:

Du har sökt på "blåeld"

Inga träffar

Mvh
Fenja
zaaritha
Konstigt!
De hade blåeld, förut!
Fenja
Jag hade också för mig detta Zaaritha, så jag kollade dem innan jag hittade blåeld hos Rara Växter.
Mvh
Fenja
anngil
Jag köpte frön till blåeld från Nelsons för ett par år sedan. Tyvärr kom det bara upp Snokört...
ylle
Jag vill också ha Blåeld. Har samlat frön själv, nem det kommer aldrig upp något...
ordsnoken
Tack för alla vänliga tips.
Jag har fått tag på frön på Rara växter till helt överkomligt pris.
Återstår att se om det verkligen blir rätt sort också - snokört är ju en nära släktning fast blommorna brukar vara röda.
Echium amoneum heter snokörten, echium vulgare är blåeld, såg jag och har alltså lärt mig något nytt.
Blir det fel kan jag ju alltid göra som förra året men ta frön i stället för att gräva upp en planta - den blåelden växte på en stekhet, kruttorr och bitvis asfalterad p-plats i Uppsala.
mvh
Ann
benganz
CITAT (ylle @ 13-02-2005, 14:42)
Jag vill också ha Blåeld. Har samlat frön själv, nem det kommer aldrig upp något...

Blåeld vill nog ha kalkhaltig jord, här på Gotland växer den som ogräs...
amaira
Jag tog frön från vild blåeld, och förkultiverade sedan inomhus i ... mars, har jag för mig att det var.

Lätt som en plätt rolleyes.gif .
Sedan planterade jag ut dem, och de växer fortfarande glatt och friskt här, dubblet så höga som sina föräldrar som växer på ett mer kargt område.

Jag har inga frön i år. Men säkerligen en stor mängd småplantor ute på olika håll.

Längre fram kanske jag kan dela med mig av mina småplantor. När jag får se hur många jag har (gissar på massor), och kanske även rensar bort en del.

Dessa småplantor blommar alltså inte förrän nästa sommar, eftersom de är tvååriga, de tillbringar denna sommar med att etablera sig.
Sedan självsår de sig gärna, men man får blommor bara vartannat år, om man inte sår själv tidigt, så de blommar på hösten samma år.
amaira
Här finns en bild på en av mina blåeldar. Den reser sig högt ovanför de gula färgkullorna.

Snokörtens blommor är mycket lika, men snokört är en låg växt, medan blåelden har höga spiror. Mer eller mindre höga beroende på var de växer, men alltid högre och mer upprätt än snokörten.

Om någon vill "prata med mig" så nås jag säkrast på "Småprat" rolleyes.gif tongue.gif .

Det är inte så ofta som jag går igenom de här andra avdelningarna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon