Lilla Selma
09-02-2005, 21:28
Hej!
Läste på fröpåsen till purjolöken att man kan sätta papprullar runt lökarna för att få vitare och renare lökar. Ska det vara dass- eller hushållsmodellen?
Undrar lilla Selma
Det vanligaste är att man använder toarullar, men är lökarna tillräckligt höga kan man säkert använda hushållsrulle med.
Mvh
Fenja
Lilla Selma
10-02-2005, 13:58
Tack kära Fenja - då vet jag vad jag ska börja samla på...
Hälsar Selma glatt
Se upp för myr-bon bara. Myrorna älskar att bygga höghus i sånna härliga fina runda konstruktioner. Man skulle tycka att löklukten skrämmer iväg de men inte mina i alla fall.
Lyfter man lite på rullen imellan åt så rasar höghuset.
Unni
Lilla Selma
13-02-2005, 23:32
Fniss! Det var bra att få tips om - ska lätta på rullarna lite då och då! Tänk vilken makt vi människor har ändå...
/Selma
Hur lyckas ni med Purjo jag får bara som små smala sytrådar och jag älskar Purjolök vill ha massor med bra tips
Copycat
15-02-2005, 11:06
..
Låter lovande. När sår du dem
Copycat
15-02-2005, 14:11
..
Så purjon tidigt så hinner de bli stora!
Mvh
Fenja
Man kan låta purjolöken stå kvar ute långt inpå hösten (den växer inte mera men man behöver inte skörda allt på en gång) . I skåne låter man den ofta stå kvar ute hela december.
Ska till Sälen vecka 9 men efter det sätter jag nog igång
Hej Eva St!
Min kompis får otroligt stora purjolökar, och det enda hon gör är att så dem tidigt, typ redan nu i februari. Hon sätter ut dem sen när risken för nattfrost är över, och gödslar då jorden rikligt med stallgödsel. Hönsgödsel senare på sommaren är bra också. De blir jättefina och jättestora. Sen är hon ute i landet och pysslar jättemycket också...

Tydligen finns det höstpurjo och vinterpurjo, har jag läst nånstans, och höstpurjo ska vara större och kraftigare. Har jag hört...
Lycka till!
Blir helsugen på att sätta igång direkt.
Hur ska jorden vara tung lerjord eller lätt när man planterar ut dem
Hej igen!
Det är nog bättre om jorden är lucker och mjuk när man planterar ut dem, för då har rötterna lättare att etablera sig.
Du får rapportera sen i höst hur de blev!
Lovar och jag kommer att vara nöjd med allt som är över sytrådsgrovlek vad gäller purjo för det är ungefär så pass jag fått tidigare
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.