|
Någon ska jag försöka ordna en trädgårdsresa till tex Jersey men tills dess får ni drömma Ännu avlägsnare mål!
abborrmaster
07-03-2003, 18:00
en tjejkompis ska vara utbytesstudent i australien o grejer... Finns det nå roliga fröer (hon har lovat mej) som hon kan importera hem?
/Simon
Ojojojojoj Ralf, vilka bilder i den tråden! Undrar om dom som bor där förstår hur vackert det är...
Monica i Sörmland
07-03-2003, 18:05
Tänk att det finns hela fält där man odlar lavendel! Kan du inte ordna resan till Tasmanien, Ralf?
jag ska orda: Julita i vår Eller höst år 2003 Keukenhof år 2004 Jersey år 2005 Tasmanien 2006
o sedan är hjärtattacken fixad på ett lite piff....
Nja den som lever får se. : ) Men Keukenhof, har varit där, känndes faktiskt som en turistfälla! Någon annan som varit där och tycker?
Monica M zon 4
07-03-2003, 19:09
Jag åker med till Jersey! Älskar den ön! Har varit där 2 gånger men åker jättegärna med en gång till.  Dom andra resmålen verkar spännande också men Jersey är mitt favoritresmål!
Det ser jätte fint ut! Jag såg på gröna rum om ett ställe i England där man gick i enorma "bubblor" som innehöll olika delar av världen. T.ex. regnskog från Amazons, en bubla med växter från medelhavet osv. Tror de hade fåglar också. Nån som såg o vet vad det hette? Dit skulle jag gärna resa. Få se en stor bit av världens växter utan att behöva resa jorden runt...
Åsa, mälardalen zon 2
07-03-2003, 22:03
Om det är i framtiden man ska resa så anläggs det för närvarande en av Europas största trädgårdsprojekt i nordöstra england. Runt medeltidsborgen Alnwick castle håller man på att omvandla 15 hektar mark till en fin trädgårdsanläggning. Projektet beräknas kosta 200 miljoner kronor och kommer att kräva 200 anställda som sköter driften. Det är det största trädgårdsprojektet i Storbritanniens historia på 100år.
Ungefär hälften av kostnaden betalas av hertigparet som äger borgen resten är donationer, vissa delar av parken är redan klara och invigda.
Det lär nog inte vara svårt att hitta turister, borgen och delar av området är en av inspelningsplatserna för Harry Potter filmerna.
För den som är intresserad av rosor kan det vara intressant att veta att rosträdgården beräknas innehålla 3000 sorters rosor, det kommer även finnas en avdelning med vatten i div. former, fruktträdgård, labyrinter, trädgård för handikappade, giftträdgård med giftiga växter + läkande växter mm.
Milla! Gå in på http://svt.se/grona/ och sen på Arkiv, där en bit ner - den 10 april 2002 - hittar du Eden projekt.
Tack Berith Jag kände direkt igen namnet Eden. Det andra trädgårdsprojektet som du skriver om Åsa låter verkligen också lockande! Man borde nog ta en tur till England, (har aldrig varit där) de verkar vara trädgårdarnas land framför andra! Får se till sommaren...
Adri-Anne
08-03-2003, 06:25
Hej MILLA ! Åk till England!!!! Du blir inte besviken England har något för alla. Och dom engelska trädgårdrna är underbara, små som stora och det finns ju några att välja på också.  Dom är helt juvliga  Ann.
Adri-Anne
08-03-2003, 08:33
Attan vilka fina bilder från Jersey, du skickade. Vem skulle inte vilja åka dit? Du har pratat om ditt Jersey förut vill jag minnas, eller? Inte svårt att förstå att du återkommer, när man ser dom bilderna. Dom åkte raka vägen upp på favoriter. Tack så mycket för dom Ralf. Ann.
Adri-Anne
08-03-2003, 09:45
Ja du milde som det kan bli!!!! Var så inne på Jersey, så när jag skrev om dina bilder från Tasmanien, placerade jag dom på Jersey. Ja dom vyerna skulle dom nog bra gärna vilja ha. Fina är dom samma sak var dom ligger.Och nu fick du dubbel uppskattning för bilderna Ralf. Hej från Ann.
Monica M zon 4
08-03-2003, 10:19
Kolla mitt album på AoTs forum om ni vill se lite bilder från Jersey!
Hannele
08-03-2003, 11:52
Mer intressant med vackra potatisland och tomatodlingar i Ryssland. Franska parker och Jersey inte lika kul...
Hannele
08-03-2003, 11:57
Mera ryska potatisland och bilder från munkarnas vackra blomsterrabatter på Solovetski-ön.
Jag som trodde jag kommit på en aldeles egen ny uppfinning, trekants växthuset! Så ser jag att det har man i Ryssland o har nog haft länge, suck... Jag kom på det i somras tog gamla fönster och satte över en trä ram där jag sått blommor och grönsaker, vinklarna plastade jag in. Funkade jätte bra, insåg sen att jag troligen sått i nått som kallas pallkrage, nu var inte ens växt huset unikt Men jätte trevliga bilder Hannele! Man ser att odlar glädjen finns inte bara i tjusiga trädgårdar o slottsparker.
Ann jag är väldit sugen på att åka till England, jag vet förutom Eden, ett bestämt mål till är "The lost gardens of Heligan", såg om det på TV när jag bodde i mitt förra hus o fick då en vansinnig längtan att åka dit. Växthuset de plockade ner och renoverade var bara sååå underbart, suck  Såg på gröna rum länken att det är samma man som varit med i båda projekten! Har någon sett nån av dem i verkligheten? Trädgårdarna alltså.
Ingrid på Västkusten
09-03-2003, 09:17
Ja dte är myckt att drömma om själv har jag en 'soft spot' för att åka till barnsley House - samtidigt så skulle jag grna åka på jordbruksmässan i St Petersburg .... odling och sorter i öst intresserar även mig.
Funderar ingrid
Åsa K, zon 1
10-03-2003, 08:46
* Madeira * Jag planerar att åka till Madeira nästa år på min födelsedag Skall ta dottern med som "bärhjälp". Besöka alla trädgårdar och gå på levadorna Jag var på Jersey för 8 år sedan, mins särskilt en park med fantastiska rosor vi besökte på kvällarna. Bredvid var en "park" där det spelades musik och sist kl 10.00 spelades Good save the Queen och alla reste sig upp! Jag var inte så trädgårdsintreserad på den tiden, utan var mest facinerad av tidvattnet , det var fantastiskt att gå ner till havet och se om vattnet var "hemma" eller ej. Vi besökte även resterna av "blomsterkortegen", men det var ingen höjdare, torra gamla växter mvh
Elisabeth-Västkustkolonisten
10-03-2003, 19:22
Ralf kan du inte börja med att fixa en resa till Rostock till IGA 2003 ( världsutställning i trädgård) Utställningen/mässan är fr.o.m. 25/4 t.o.m. 12/10
Även Sverige deltar där med en Linnéträdgård
Elisabeth
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 10-03-2003, 19:22) Ralf kan du inte börja med att fixa en resa till Rostock till IGA 2003 ( världsutställning i trädgård) Utställningen/mässan är fr.o.m. 25/4 t.o.m. 12/10
Även Sverige deltar där med en Linnéträdgård
Elisabeth Ska fundera! Sverige har hoppat av.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|