nillaj
wacko.gif
anna_rispan
Det står kanske lite om dessa växter på odlas hemsida. Men annars är det väl att man ska driva upp dem i god tid och kanna gillar gödsel. De andra vet jag inte.
KURT
Beroende på vart växten ursprungligen kommer ifrån, så vill många växter ha en viloperiod. Med lägre temperatur och mindre med vatten för att de skall blomma.
Eva St
Agapanthus sägs inte gilla omplantering och de vill ha trång kruka.
(Fast ibland undrar man för några av de jag har sätter jag ut på friland varje år och de blommar lika snällt som de i kruka) På vintern behöver de en viloperiod då de vissnar ner helt. För övrigt måttligt med vatten och en del gödning. Frösådde ett par krukor för sådär 6-7 år sedan och även de blommade för första gången i somras - snacka om lycka

Kannor har jag satt i JÄTTEKRUKOR bl.a i en stor Potatistunna från WILLAB
och med mycket jord vatten och näring har de blommat finfint. Förvarar dem i en kartong på vintern och tar fram dem ganska tidigt och förkultiverar
Eva i Skåne
Har bara erfarenhet av kannor. Trots att jag bor i Skåne så tycker jag det är svårt att få dem i blom i hyfsad tid.
Kan förgrovs väldig tidigt inne (sätt fart nu!) för de tar lång tid och sen vill de nog ha mycket sol.

Jag gav upp och slängde mina i höstas unsure.gif
De gav mig mer irritation än glädje.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon