Full version: Plank mot buller
Magnolia
Här kommer ännu en fråga om plank - det är ju bra att planera nu när man inte kan göra så mycket annat i trädgården.

Vår tomt ligger vid en väg med bilar som kör FORT. Den är inte jättetrafikerad, men jag vill ändå avskärma vår trädgård mot insyn, buller och för att få alla djur och barn och alla andra som inte tänker på att stanna till innan de springer ut på vägen att just stanna till. Vi tänkte delvis bygga en mur av lecablock (för att det är snyggt) och därefter fylla på med ett högt träplank (för att bara mur blir för dyrt och besvärligt). Hur bygger vi ett plank som håller ute buller? Två lager plankor med isolering mellan kanske? Någon som har något bra tips eller vet var jag kan leta efter information?
pisanggoreng
Jag läste om det här för inte så länge sedan, men dessvärre har jag glömt titlen på boken. blink.gif Men den hade utförliga beskrivningar och bilder. Kolla på närmaste bibliotek, där brukar finnas gott om böcker på ämnet. Och fråga bibliotekarien- de vet mer än man tror... smile.gif
gammelnalle
Gör ett sök på t.ex. google: Bullerplank.
Då får du många goda ideer och tips...(man måste ju inte köpa deras produkter...) smile.gif

men
som man skriver här:
Bullerplank kräver vanligen bygglov som söks hos samhällsbyggnadskontoret.

mad.gif mad.gif vill inte vara en glädjedödare men det brukar löna sig att FRÅGA först... du kanske t.o.m. kan få bidrag för att göra det....
Magnolia
Tack för länken Gammelnalle! Bygglov behöver vi inte (jag har kollat med kommunen), däremot måste Vägverket säga okej eftersom vägen är allmän. Jag har pratat med dem, men de kan bara ge besked om vi lämnar in en ganska detaljerad ritning först med beskrivning av hur planket ska se ut... I länken tipsar de om Miljökontoret - bra idé, jag ska absolut prata med dem.

Bidrag tror jag inte att vi kan få (det är inte så mycket trafik, det är mest jag som vill ha en tyst oas), men det skadar ju inte att försöka...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon