Eca
rolleyes.gif Skrev under småprat och testar här också. Ett 700 liters inbyggt akvarium vill jag tömma på vatten och fiskar och odla något i. Kan lätt ta bort väggen ovanför vid vattning. Ett dubbelt 1.20 cm lysrör sitter ovanför. Flerfärgsrör ska man ha vad jag förstår. Köps var och till vilket pris? Tacksam för alla förslag på vilken växtligen man kan odla i ett tomt akvarium. Bromelia har någon nämnt. Kaktusar. Min fantasi är urusel så hjälp mig! ohmy.gif
abborrmaster
asså... varför inte fiskar OCH växter?????
Eca
Jo, för att vi har börjat om från början med akvariet som vi fick med i husköpet. Det var uselt och fiskarna trivdes inte så bra. Totalrengöring. Massor med nya växter och lite nytilskott med fiskar. Men de bara äter upp växterna, vi har satt nya, gett grönfoder och följt djuraffärens råd men inget hjälper. Så nu är vi TRÖTTA PÅ DEM. Kan inte bara låta akvariet stå tomt tills vi får råd med jätterenovering som det för med sig att riva utan tänkte något i växtväg. But I need help!!!

mad.gif sad.gif wink.gif rolleyes.gif
e_sedell
själv hade jag nog odlat kaktusar, orkideér eller köttätande växter! Köttätande växter vill ju ha det fuktigt och det är det ju lätt att få det i ett akvarium. Kanske en kombination av orkideér och köttätande? Du kan ju odla orkidéerna på stammar. Jag ska hänga upp en bit av en al (ca 15 cm i diameter) i taket och plantera en orkide i!
Vitsippan
Allt om akvariet och växter däri

Perfekt sida att kika vidare på!
Lycka till!
GoSatta
själv har jag ett litet överblivet akvarium som jag kör orchideer, ormbunkar och kaktusar i.

Alla är epifyter så dom är fastsatta på gammla rötter som förut låg i akvariumet. kaktusarna är frösådda direkt på rötterna och tar sig rätt bra, sen har jag också lite spansk mossa där i. Vanliga mossor har det gårr lite dåligt med pga. kalk i vattnet.

Kolla på http://www.orchidesallskapet.nu/ och sök på "skåp" så finns det massor av info om det. Sen kan du söka på tex. paludarium på zoopet.com så postades det en heldel intressanta länkar där för några veckor sen (ja samma sökningar funkar ju på google)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon