Äggpickare tycker jag nästintill är ett måste vid äggkokning.
Min fanns med i kartongen när jag köpte en elektrisk äggkokare för ett antal år sedan, men jag skulle vilja köpa fler och ge bort men har inga funnit ännu. Har ni sett några till salu?
Jag har köpt min i en vanlig livsmedelsaffär där de har husgeråd, typ ica kvantum eller maxi.
Pia
*Felix matte*
10-02-2005, 12:38
Va????? Äggpickare! vad är det?
Ägg kokar jag nästan dagligen men jag har aldrig ens hört talas om några "pickare"
om du använder sån för att slippa spruckna ägg så har jag ett bättre tips...
lägg ägget/n i kastrull fyll på med kallt vatten så det täcker och tillsätt 1 tsk salt
Eller lägg i äggen med en sked när vattnet blivit varmt så spricker de inte heller. Viktigt är, som Felix matte påpekar, att äggen täcks av vattnet, annars spricker de.
Mvh
Fenja
Men om man använder äggkokare måste de pickas....
Mulle
Just det,jag har äggpikare,använder de aldrig.Kan inte hantera de,äggen bara går sönder.Jag fick dom av en god vän från Tyskland,har väl kvar dom om jag inte har slängt dom vid sista skåpstädning.
Caprice
10-02-2005, 15:20
Hmm, varför ens använda äggkokare..?
Det är väl lika lätt att fylla en kastrull med vatten..?
Den behöver ju inte ens diskas efteråt..!
Caprice
Elförbrukningen med äggkokare är mycket mindre än motsvarande för en kokplatta och dessutom är det behändigt!
Fast jag måste nog erkänna att om jag inte hade fått min i present så hade jag nog aldrig ens reflekterat över att inhandla en... Jag tyckte äggkokare hörde till kategorin onödiga prylar.
Men nu då den finns är det bara den som gäller!
Så det kan bli...
Mulle
birgitek
10-02-2005, 19:31
Använder alltid äggpickare när jag kokar ägg, superbra. Finns på DUKA, billigare varianter på bl.a "Bubbeltian"
Birgit Ek
Och var pickar ni äggen? "spetsiga" eller "runda" delen?
CITAT (Virgo @ 10-02-2005, 23:56)
Och var pickar ni äggen? "spetsiga" eller "runda" delen? :huh:
Jag tycker det känns lite ologiskt, men luftblåsan som jag är ute efter att "punktera" sitter visst i äggets mer trubbiga ände.
jag tror att 75% av äggpickarna pickar äggen i fel ände!
CITAT (Virgo @ 11-02-2005, 16:00)
jag tror att 75% av äggpickarna pickar äggen i fel ände!
skrämmande!
*Felix matte*
21-02-2005, 15:43
Nyss hemkommen från ÖB...där fanns Äggpickare i massor...kostade 8.50kr
Ägget skall pickas i den trubbigare änden, så stod det på förp.
netaave
21-02-2005, 21:58
Med äggkokare får man alltid äggen exakt som man vill, de får jag inte i vatten, då spelar färskheten på äggen in.
Äggkokaren "känner av" på ett helt annat sätt.
Det var intressant!
Hur känner äggkokaren av att äggen är färska?
*Felix matte*
21-02-2005, 22:21
Hårdkokt = 10 minuter, löskokt = 5 minuter funkar på min spis...Har ännu aldrig slagit fel

Två attiraljer för lyckat resultat i äggkokaren.
CITAT (Felix matte @ 21-02-2005, 22:21)
Hårdkokt = 10 minuter, löskokt = 5 minuter funkar på min spis...Har ännu aldrig slagit fel

Jag håller med Felix matte!! Du milde.... man kan göra en vetenskap av vad som helst om man är tillräckligt ihärdig....
Mvh
Fenja
Sommartorparn
22-02-2005, 10:17
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.