adrian
Jag undrar om det går att bränna bort ogräs som växer i grus?

Med en blåslampa?

Eller måste man hålla på och dra upp de rackarna hela tiden?
Fenja
Det går att bränna bort dem och de kommer tillbaka eftersom rötterna är kvar...
Mvh
Fenja
kerstin z5-6
så det fungerar bara en stund .... sad.gif
mulle
Jag såg i Tyskland en liten behändig blåslampa för just ogräs.
I bruksanvisningen stod det att om man orkar blåsa ofta så dör ogräset så småningom helt...
Mulle
MariaS
Man bränner på var fjortonde dag tills ogräset slutar komma upp. Kallas för termisk ogräsbekämpning och fungerar bäst i grusgångar och mellan stenplattor.
Det finns särskild utrustning för detta, men med lite uppfinningsrikedom, en gasoltub med skärbrännarmunstycke kommer man långt.

MariaS
tullmejs
Har en sån brännare, såldes apbilligt på nåt lågprisvaruhus. Jag gillar den inte... Fiskars har nån icke apbillig variant, som fungerar med lägre temperatur och mer kokar sönder än bränner. Sådana tror jag nog mer på.

Men till viss del funkar det väl, passar inte mig bara :-) jag har nog mer plattor och grus bland ogräset än tvärtom.

En sån där färgborttagare med infravärme vore kanske nåt, förresten! En sån på hjul skulle nog vara smidig... fast de är inte gratis.

Hm, å andra sidan är vanlig infravärme billig - och bred... *idé* ;-)
Sommartorparn
Jag köpte en sån där steam-it, som ser ut som en bakvänd elefant ungefär. Ska ta död på ogräset med vattenånga. Prövade på min grusplan. Steamade halva grusplanen men inte den andra halvan. När jag kom tillbaka en månad senare syntes ingen skillnad på halvorna. Allt var lika grönt. Kände mig som ett nöt som hade gått på reklamen och köpt ännu en onödig pryl. wacko.gif
Betty
CITAT (adrian @ 10-02-2005, 12:43)
Jag undrar om det går att bränna bort ogräs som växer i grus?

Med en blåslampa?

Eller måste man hålla på och dra upp de rackarna hela tiden?

Borde kanske inte säga det här... men säger det i alla fall:
RoundUp, salt.
*duckar* rolleyes.gif
mulle
Sommartorparn, jag har också en Steam-It.
Om du steamar ofta i början av sommaren och dessutom har ättika med i vattnet får du ett gott resultat och mindre att göra under hög- och sensommar!
Jag är numera kompis med min apparat!
Mulle
Sommartorparn
CITAT (mulle @ 10-02-2005, 16:18)
Sommartorparn, jag har också en Steam-It.
Om du steamar ofta i början av sommaren och dessutom har ättika med i vattnet får du ett gott resultat och mindre att göra under hög- och sensommar!
Jag är numera kompis med min apparat!
Mulle

Steama ofta.... wacko.gif
Ja då är det inte något som passar mig precis. Inte åker man 60 mil för att steama. Behöver nåt som man gör en gång per säsong, då lämpligtvis i juli när jag är där....

Någon tipsade mig om att gasolbrännare är ett mera kraftfullt verktyg. Kan det stämma?
anna_rispan
CITAT (Sommartorparn @ 10-02-2005, 16:26)
Ja då är det inte något som passar mig precis. Inte åker man 60 mil för att steama. Behöver nåt som man gör en gång per säsong, då lämpligtvis i juli när jag är där....

Någon tipsade mig om att gasolbrännare är ett mera kraftfullt verktyg. Kan det stämma?

Kanske dags att avskaffa grusgången/planen då?? tongue.gif

"Termisk bekämpning" är ett alternativ till att krypa på knä tex. Men man ska egentligen inte bränna bort plantan utan koka den. Så att plantan utarmas.
KURT
CITAT (Sommartorparn @ 10-02-2005, 16:26)

Är det rotogräs så dödar man inte rötterna ens med gasolbrännare. Principen är att man trörttar ut ogräset som det beskrevs ovan.

Vill man ha något som man bara behöver titta till en gång per säsong, då lämpligtvis i juli, så skulle jag föreslå asfalt (med bra underarbete). Man behöver bara lägga nytt efter ca 30 år.
adrian
Mmm... men det vette 17 om sambon vill ha runt kolonistugan... tongue.gif
Sommartorparn
CITAT (KURT @ 11-02-2005, 07:08)
Vill man ha något som man bara behöver titta till en gång per säsong, då lämpligtvis i juli, så skulle jag föreslå asfalt (med bra underarbete). Man behöver bara lägga nytt efter ca 30 år.

Nu skojar du med mig Kurt. tongue.gif
Och förresten så har jag minsann sett med vilken lätthet maskrosor växer genom asfalt.

Men hur gör andra med sina ogräs? Jag kan väl inte vara den enda här på forumet som har mitt ogräs kring ett sommarhus?!

För min del är det nog snart dags att beställa mera grus och köpa nytt skyffeljärn. Har gått och dragit ut på det p.g.a. kostnaden. Men först en behandling med det onämnbara som börjar på R, för att få bort ogräs med djupa rötter....

Efter att ha prövat "steamit" så måste jag nog säga att jag föredrar skyffeljärnet! Inte för att det är så kul att skyffla, utan för att effekten blir mera långvarig. Behandlingen stör rötterna, inte bara bladverket. Men det är viktigt att det lösa gruslagret är minst 10 cm djupt och att man har ett bra skyffeljärn, ergonomiskt och som går att skärpa.

Sedan är det tråkiga att gruset efter ett par år har tryckts ner i marken, och då får man återgå till att klippa grusplanen med gräsklippare som jag gör nu, om man inte beställer nytt grus förstås..... och så får man hålla på.....
Lena i Torslanda
Jag la ner massor med jobb på mina grusgångar (totalt ca 30 meter) för två säsonger sedan. Jag krattade bort allt grus som gick och la markduk under. Sedan på med det gamla igen samt ytterligare ett rejält lager med nytt. Det tog några dagar men var väl värt jobbet. Jag har inte haft något rotogräs och övrigt som gror tas lätt med skyffeljärnet.
Jag hade också stora bekymmer innan med att gruset hela tiden förvann ner i underlaget och maskrosor och annat frodades.
Sommartorparn
Jag känner till det där med markduk. Men jag är lite skeptisk till hur det funkar i Skåne. Här kommer ju jorden uppifrån med stormarna när "bönderna byter jord med varandra". Hade en gång en hög singel liggande, ca en 1/2-1 meter hög. När jag kom på sommaren var den helt övervuxen. Både jorden och fröna hade kommit uppifrån.

Där för är jag nyfiken att höra om markduk under gruset funkar i längden för er som bor blåsigt mitt bland åkrarna?
KURT
Man får som sagt ogräs med frön i grusgångar med markduk också. Men det blir ju i alla fall mycket lättare att dra upp ogräset eftersom gruslagret är tunnt ned till markduken så blir det inget djupgående rotogräs, utan man får med hela rötterna.
Sommartorparn
Adrian har du inga brutala blommor som kan äta upp ogräs?
rolleyes.gif
Grönblomman
CITAT (MariaS @ 10-02-2005, 16:11)
Man bränner på var fjortonde dag tills ogräset slutar komma upp. Kallas för termisk ogräsbekämpning och fungerar bäst i grusgångar och mellan stenplattor.
Det finns särskild utrustning för detta, men med lite uppfinningsrikedom, en gasoltub med skärbrännarmunstycke kommer man långt.

MariaS

Jag orkar nog gå runt med en sån, istället för att ligga på knä i timmar och rensa bort minsta rotbit tongue.gif
Susanna
CITAT (Sommartorparn @ 11-02-2005, 10:20)
......för er som bor blåsigt mitt bland åkrarna?

Jag bor blåsigt mellan åkrarna och jag har nu gett upp att hålla gårdsplan fri från ogräs. Tyckte inte ens roundup och salt hjälpte. Din beskrivning med att jorden kommer från ovan stämmer bra tycker jag! Just nu håller jag på att avskaffa gårdsplan, lägger istället gräs nästan ända fram till huset. Ska göra en stenbeläggning från huset till gräset (c:a 50 cm bred).

Enda biten med grus blir där bilen står och där ska jag försöka göra ett noggrant underarbete.
mulle
I senaste AoT står det om en man som kontinuerligt dammsuger sina grusytor, ogräsfröna följer med men inte gruset.
Mulle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon