CITAT (KURT @ 11-02-2005, 07:08)
Vill man ha något som man bara behöver titta till en gång per säsong, då lämpligtvis i juli, så skulle jag föreslå asfalt (med bra underarbete). Man behöver bara lägga nytt efter ca 30 år.
Nu skojar du med mig Kurt.
Och förresten så har jag minsann sett med vilken lätthet maskrosor växer genom asfalt.
Men hur gör andra med sina ogräs? Jag kan väl inte vara den enda här på forumet som har mitt ogräs kring ett sommarhus?!
För min del är det nog snart dags att beställa mera grus och köpa nytt skyffeljärn. Har gått och dragit ut på det p.g.a. kostnaden. Men först en behandling med det onämnbara som börjar på R, för att få bort ogräs med djupa rötter....
Efter att ha prövat "steamit" så måste jag nog säga att jag föredrar skyffeljärnet! Inte för att det är så kul att skyffla, utan för att effekten blir mera långvarig. Behandlingen stör rötterna, inte bara bladverket. Men det är viktigt att det lösa gruslagret är minst 10 cm djupt och att man har ett bra skyffeljärn, ergonomiskt och som går att skärpa.
Sedan är det tråkiga att gruset efter ett par år har tryckts ner i marken, och då får man återgå till att klippa grusplanen med gräsklippare som jag gör nu, om man inte beställer nytt grus förstås..... och så får man hålla på.....