Full version: Schersmin
Airamya
Jag har 2 schersminer i min trädgård (ingen aning vilka sorter det är), den ena växer vid husknuten och ser ganska tanig o anskrämlig ut, den mår nog inte så bra, men den är nog helt felplacerad tror jag, så den är det nog inte så mycket att göra åt...
Den andra står mitt på gården och mår förträffligt. Den är dock i stort behov av gallring. När är det lämpligast att göra detta och är det något särskilt jag bör tänka på?
Schersminer är verkligen inte mitt starka område och eftersom det bara är 8 månader sedan jag köpte gården så har jag inte 'lärt känna' mina vänner i trädgården riktigt ännu.

Tacksam för hjälp smile.gif
pisanggoreng
Här i Skåne har jag hört att månadsskiftet februari-mars är en bra tidpunkt för detta.
kristerh
CITAT (pisanggoreng @ 10-02-2005, 14:02)
Här i Skåne har jag hört att månadsskiftet februari-mars är en bra tidpunkt för detta.

Fast då missar man kanske blommningen wink.gif
den lidande/taniga skulle jag plantera om så fort det går att gräva, passa på att klippa ner den samtidigt.
Den som bara skall ansas o föryngras, skulle jag klippa ner efter blomningen, fast bara de gamla grova grenarna, så det kan komma nytt.
krister
Eva i Skåne
De växer friskt, men som någon redan påpekat så klipper du nog bort blomningen om du klipper nu.

Jag har klippt vi olika tidpunkter och den verkar tåla det mesta rolleyes.gif.

Läste i nån bok att man ska gallra, inte klippa ner helt, för den har svårt att bryta på gammal ved..
Detta läste jag såklart efter jag hade kapat den rejält sleep.gif , men den kom igen med massor av nytt ändå.
Cilla
Jag tycker att beskärningar av schersminer kan vara ganska överdrivna, och förr gallrade jag ur mer än jag normalt gör nu. Schersminer är ganska bra på att föryngra sig själv i lagom, blommande takt. Täta vill de ju vara, och att stamma upp sig lite för att kasta sina blomgrenar i en vacker fontänbåge ut från centrum.

Men visst kan man påskynda föryngringen genom att ta bort några av de äldsta grenarna ca 15 cm ovan mark. Tar man bort dött och några enstaka stammar vartannat eller vart tredje år kan man fortsätta att ha en tätblommande buske som föryngrar sig lite snabbare än den skulle göra obeskuren.

Vill man stimulera skottillväxt (sk föryngring) är det vårvintern som gäller. Vill man ha en glesare buske med färre blommor beskär man på sensommaren.
Betty
CITAT (Cilla @ 11-02-2005, 11:26)
Vill man ha en glesare buske med färre blommor beskär man på sensommaren.

??? Funkar schersmin på samma sätt som syréner, dvs bildar nya blomanlag direkt efter blomningen?
Xelma
Vi flyttade en 4 meter hög schersmin förra våren och kapade den till 20 cm höjd. Den hade stått helt inklämd så därav höjden och tanigheten.

Den har kommit fint, tom på 4-5cm tjocka grenar.
Airamya
Tack! Allihop! Nu vågar jag mig t o m på att försöka rädda den där stackarn vid husknuten i vår wub.gif

Och den supertäta busken i trädgården ska jag gallra, men kanske inte så hårt som jag först hade tänkt (Tack Cilla smile.gif )
Sommartorparn
CITAT (Cilla @ 11-02-2005, 11:26)
Vill man stimulera skottillväxt (sk föryngring) är det vårvintern som gäller.

Jag har några schersminer som jag planterade för fem år sedan och dom har växt knappt något alls. Jag beskar dom inte alls i samband med planteringen, tror du dom kan få en skjuts om jag skär ner dom nu i vår?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon