Var på Plantagen idag för att köpte en gardenia. Brukar ha tur med dom om dom inte drabbas av spinn.
Men, så fanns där underbart läckra rosa kamelior som jag funderade på. Har aldrig haft sådana förut och har således ingen aning om hur man sköter dom. Har en liten känsla av att de är svårskötta.
Hur ska jag göra???
kerstin z5-6
10-02-2005, 15:01
lLjus o sval övervintring brukar vara största problemet -Det har jag o min mår utmärkt
kristerh
10-02-2005, 15:23
CITAT (kerstin z5-6 @ 10-02-2005, 15:01)
lLjus o sval övervintring brukar vara största problemet -
Ja, det är nog ett krav för att få dem att överleva, om du bor i lägenhet så glöm kamelian eller om du inte har en sval ljus förvaringsplats. kalkfritt vatten vill den oxså ha. krister
ninnisky
10-02-2005, 16:38
Ja, det blir nog en kamelia i morgon.
Förutsättningarna tror jag att jag kan klara av i vårt hus om jag ställer den i fönstret i mitt syrum, där jag nästan aldrig är nu för tiden och som ligger i källarvåningen, ca 15-17 grader.
Undrar bara hur man definierar svalt beträffande temperatur. Kamelian växer ju till största delen i norra Kina (tror jag) och betingelserna där är allt ifrån +35 till minus minus kallt. Såg otroligt vackra i Peking förra året. Om man hårddrar det skulle den även kunna övervintra utomhus i zon 1. Tänker däremot inte försöka
kristerh
10-02-2005, 16:47
CITAT (ninnisky @ 10-02-2005, 16:38)
Om man hårddrar det skulle den även kunna övervintra utomhus i zon 1. Tänker däremot inte försöka
Det gjorde jag ett år, (zon 2-3) köpte några som garanterat skulle tåla våra vintrar, de var testade i nordamerika eller canada, men de frös 1:a året, och jag reklamerade givetvis fick nya och de nya frös givetvis nästa vinter sedan gav jag upp det projektet. Men det kanske skulle gå i skåne? krister
Christer i Falköping
10-02-2005, 18:23
15-17 grader är för varmt över vintern. Ned mot en +5 behöver de, plus extraljus. Dessutom får de aldrig torka, framförallt inte på sommaren då knopparna bildas. Då släpper de knopparna strax innan de slår ut. Visst är de vackra, men inte värda det besväret de är för övervintring och blommning. Christer.
TeliaNet
10-02-2005, 18:29
fr. blomsterlandet.se:
Trivs i svalt rum 8-10°. För knoppsättning krävs 15-18° i februari. När knopparna syns, ställs växten åter i svalt rum. Planteras om i grov torv och sand. Allt kalkfritt. Kräver omsorg och är otroligt vacker.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.