abborrmaster
Under historian denna period går vi igenom tidiga folkslag, eller rättare sagt de första folken, civilisationerna etc...

Man kan då välja om man vill göra ett periodhäfte om kromojongmänniskor, kvinnors perspektiv under de gammla tiderna, första människorna, gammla egyptierna, sparta, jerichos uppkomst etc. etc. Bara det e den klassens sån gammal skit lixom!

Eftersom vi snackat lite om hur jordbruken uppkomm så tyckte jag givetvis att odlingens start och vidareutveckling vore intressantast att göra häfte om!

Nu så börjar jag fundera... Finns det inte en bok som heter KÖKSTRÄDGÅRDENS HISTORIA? Isåfall måste ju den vara nästintill perfekt (iallafall början) för mitt lilla häfte!!!
Finns det något annat boktips eller så? Och om " K H " finns var finns den? Bibblan?

Jättetaxam för svar, ni som e lärare måste ju få lite hjälpa-tillkänsla nu och guida mej!

/Simon
Ralf
Simon, man behöver ej gå långt för att hitta del av ditt svar Köksträdgårdens historia

eller recension av dito

På recensionsidan har du ISBN numret, så beställ den på bibblan.
abborrmaster
Ok, sticker ner till bibblan efter karatepasset smile.gif

/Simon
Hannele
Mycket intressant bok, lite dyr. Ganska ny, finns kanske på bibliotekt?

Det är inte bara historia - massa användbara idéer och tips också. Många intressanta växtlistor. Vackra bilder - det finns så mycket roligt att göra av en köksträdgård!
Ina
Liten länk som kanske kan vara bra att ha. Fler boktips som nog kan vara matnyttiga! wink.gif
Som slutkläm en länk till! Nu kan du skriva så lärarna får hicka!
abborrmaster
asså.... Det e lite om bakfoten nu... Sverige e miljoner år för sent nästan!

Det handlar om hur de första människorna som upptäckte att frön gror och att de behöver vatten för att överleva... Det var ju i turkiet man upptäckte de första spåren på jordbruk! Och sedan smått framåt, vildvete tillexempel bara ett korn per strå ungefär men fick flera när de började att kultivera dem!

Mera fakta om DEN tiden!

/Simon
Åsa, mälardalen zon 2
Om det är mera jordbrukets historia (sädesslag, boskap, utveckling av jordbruksredskap, odlingsmetoder osv.) så finns det en bok som heter Agrarhistoria, jag hade den som kursbok när jag läste Agrarhistoria på Lantbruksuniversitetet.

Författare är Larsson, Morell, Myrdal m fl.
Det verkar finnas flera upplagor i min bok är ISBN-nummret 91-36-03339-1 hos adlibris har exakt samma bok ISBN: 9127349527

Boken tar upp jordbrukets utveckling och då främst i skandinavien, det finns en del forntid med i boken men det mesta handlar om 1700-tal till nutid för det är ju då vi lärde oss mer om olika odlingstekniker + vi fick mer och mer avancerade redskap osv.

Om du vill ha mera djupgående böcker så finns ju böcker som ex.

http://www.adlibris.se/shop/product.asp?is...6LRMVTT6C6LBRQA
abborrmaster
jordbrukets första 5000 år är allldeles perfekt! TACK!!!

Det handlar alltså om sånt är i tiden lite paralellt med de äldsta civilisationerna...

Lååångt före kristus alltså smile.gif
Alexandra
Simon! Det är härligt med elever som du!!! smile.gif Det är därför jag har blivit lärare .......hoppas att din lärare vet att uppskatta ditt trädgårdsintresse! biggrin.gif
abborrmaster
hehe wub.gif wub.gif
abborrmaster
observera dock att jag var ett ruskigt problembarn förut! Jag slöar mest och satsar på G numera...

Men som problembarn så fanns det en lektion som vi tillbringade för "hur vi ska göra med den där Simon" faktiskt! Jag var med på den oxå!

/Simon
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon