Full version: Paprika
AnkiHbg
Hej

Jag skulle vilja ha tips på om den går att odla paprika från fröer man plockat i en köpt paprika??

Igår köpte jag en gul paprika och tog ut fröerna och lade på ett hushållspapper i fönsterkarmen.

Frågan är om det går att göra så, och hur jag ska göra nu??

Mvh Anki
evelina
Hej!
Det går alldeles utmärkt, låt dom torka till och sedan sår du i såjord.
AnkiHbg
Hej Det var Anki igen...tack för tipset.

Undrar bara om det går att så fröna på det sättet, blir det då på samma sätt som att köpa en fröpåse?

Måste man göra på något speciellt sätt när dom blivit plantor, typ pollinera eller skilja på hanar o honor ???

Mvh Anki
Ciczi
Hejsan Anki!

Jag har sått både röd och gul paprika med frö från köpt frukt. Det gick alldeles utmärkt. På min hemsida finns det bilder och en beskrivning av hur jag gjorde.
Jag har även sått röd chili. Den gav så mycket frukt så att jag hade chili i flera månader efter att plantan hade gått ur tiden.

Odla egen paprika.

Jag hade mina plantor i fönsterkarmen hela tiden. Sedan vill jag gärna poängtera att jag klipper av det fjärde bladparet som kom upp för att få plantan att grena sig. Jag har även provat att inte göra detta och fick då inte det resultatet som hemsidan visar.

Lycka till!

Ciczi
pisanggoreng
Jag hittar inget alls på hemsidan... sad.gif
Ciczi
CITAT (pisanggoreng @ 10-02-2005, 17:50)
Jag hittar inget alls på hemsidan... sad.gif

Vad är det du inte hittar? Kommer inte sidan upp?

länken fungerar... prova igen

Ciczi
Tessa
ca hur lång tid tog det innan dina frön började visa resultat?
pisanggoreng
Det enda som kommer upp är Yahoo!s/geocities reklam till höger...
Berith
Spännande info om paprikaodling. Fina bilder! Jag satte några fröer från en röd köpe-paprika för några dar sen och det har kommit upp massor! med små plantor. Fråga är väl om jag har så pass gröna fingrar så jag också kan få färdiga paprikor av dom. wink.gif

Jag hade tänkt att några plantor skulle få vara ute på altanen i sommar. Funkar det tro? unsure.gif
Tessa
några dagar sen? min har stått i snart 2 veckor har inte sett skymten av nån planta i mina :/
evelina
CITAT (Tessa @ 10-02-2005, 20:14)
några dagar sen? min har stått i snart 2 veckor har inte sett skymten av nån planta i mina :/

Har du satt dem i såjord i drivhus?? Mina kom också upp efter ett par dagar och är redan omskolade står under tilläggljus.
Jag spar mina plantor varje år klipper ner dem i november planterar om dem i januari och sedan vidare i större krukor. Dom kräver värme så mina står i mitt pallkrageväxthus.
Tessa
ja har dom i tv rummet ovanför ett element, med plast över ( hade inget minidrivhus då) ja kanske ska ge upp dom och göra plats för andra sad.gif

Btw, går det kanske att pilla upp dom o pilla ner dom i en kruka i minidrivhuset?
Tessa
Kan glatt meddela att jag hittade en liten grön grej i en av krukorna, en liten börjar te en paprika planta!

det roliga är att den krukan har mina katter vält ner på golvet 1 gång och den blev sådd sist av paprika krukorna.

Dock är det såjord, den andra e vanlig jord och dumma torvkrukor
Ciczi
Visst kan man ha dem ute. Kom bara ihåg att de dricker mycket vatten vid mycket sol.

Ciczi
*Felix matte*
Påminner mig om att jag måste köpa paprika och så fröna...det är några år sedan jag brukade så i vanliga krukor som stod på fönsterbänk i norrläge och fick fina gröna och röda frukter...
kanske lyckades det för att jag inte visste hur man eg. skulle göra.laugh.gif
men senaste försök möglade bort:(
Nu tänker jag däremot så i minidrivhus och kommer att titta in på din fina sida ciczi och följa dina odlarråd. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon