Rossi
Oj, vad glad jag blev när jag kom hem i eftermiddag. De efterlängtade Clivia-fröerna som jag beställt från Sydafrika låg och väntade i brevlådan.

De fröer jag har beställt är C. snowcap, C. lana och C. cyrtanthiflorus.

Vad stora fröerna var! Såanvisningar fanns med och nu står 6 krukor i köksfönstret med plast över. Jag använde såjord med perlite och enligt anvisningarna har jag inte täckt fröerna utan bara försiktigt tryckt ner dem i jorden så att den översta delen av dem är synliga.

Jag vågade inte ta alla fröerna på en gång utan har sparat ett frö av varje sort om jag nu skulle misslyckas i första rundan. Fast i en Clivia-bok som jag nyss har köpt så står det att det är lika lätt att få Clivia-fröer att gro som att få bönor att gro. Det lovar väl ändå gott?!

Håll nu tummarna för att något händer i krukorna inom 4-8 veckor (enligt anvisningarna).

Fortsättning följer ...
Fenja
Spännande! Du tar väl foton och visar oss hur det frotskrider?
Mvh
Fenja
Rossi
Absolut! Och snart kommer foton på min gula Clivia som har börjat att slå ut! Det finns i och för sig redan ett foto på den i mitt album men det var från ifjor ...
zaaritha
Intressant!
Jag har bara "fuskat" med frö från min vanliga clivia!
Fenja
CITAT (Rossi @ 10-02-2005, 17:01)
Absolut! Och snart kommer foton på min gula Clivia som har börjat att slå ut! Det finns i och för sig redan ett foto på den i mitt album men det var från ifjor ...

Den gula är helt ljuvlig, visa gärna mera av den med!
Mvh
Fenja
maimiti
Jag fick infon att inte spara Cliviafrön för länge eftersom de snabbt förlorar sin grobarhet.
C. snowcap, C. lana har jag aldrig hört talas om. Vet du något om hur blommorna kommer att se ut?

Jag vill också gärna se hur projektet fortskrider.

Min gula Clivia är också på G med blommor. Min Clivia nobilis beter sig helskumt. Det växer ut små plantor längst stammen. Har aldrig sett något liknande. Den delen har ju lite rötter också, men det är flera cm ovan jord och det är nog en 6-8 små plantor där.
Rossi
Om man går in på den här länken www.capeseedandbulb.com/ och trycker på Clivia och sedan Seeds: Yellow and white så finns det bilder på Clivia lana och Clivia snowcap.

Jag kan även rekommendera boken Clivias av Harold Koopowitz. (Finns att köpa på AdLibris.) Den är mycket informativ och det finns många bilder. OBS! Den är på engelska.

Tro det eller ej men på ett av fröerna som jag sådde häromdagen så har det redan börjat växa ut en liten rot! Tydligen kommer rötterna först fram och de ska själva leta sig ner i jorden. Sen kommer bladen. Om det är någon som är intresserad av detaljer om cliviasådd så titta på den här sidan www.clivianet.org/LoukieViljoen4.html Här finns detaljrika foton!

Jag tittade om Clivia nobilis i min Clivia-bok. Nobilis är ju en av de fyra Clivia "species" (vilket är det korrekta svenska ordet?! art?). De fyra Clivia species är Clivia miniata (den vanligaste som finns i våra affärer), Clivia nobilis, Clivia gardenii och Clivia caulescens. Om Clivia nobilis står det bl.a. "They often form immense clumps, and many offsets - sometimes thirty or more - are not uncommon". Så förmodligen är det helt normalt för din Clivia nobilis att bilda så många nya plantor Maimiti. Har den blommat någon gång? Var har du fått tag på den?

Jag har en Clivia gardenii men den är inte blomfärdig än på några år.

Jag återkommer med fler bilder på min gula Clivia. Det är en Clivia 'Yellow X Vico Yellow." Jag har även en Clivia 'Yellow' men inte heller den är blomfärdig än på ett tag.
maimiti
Jo, min nobilis har bildat många nya plantor genom åren, men aldrig på det här viset. Jag fick en liten planta av en äldre dam för många år sedan. Hade en gardenii en gång i tiden också, men den dog tyvärr. C. nobilis blommar nästan varje år, har missat någon gång. Blommorna är hängande och inte så stora som på miniata samt tvåfärgade. Gult högst upp och så blir det gradvis orange.

Plantor från gardenii och nobilis har jag använt som byte så jag har även C. caulescens samt en annan som jag inte vet namnet på men den skulle få rosa klockor (en hybrid antar jag). Tyvärr har jag blandat ihop lapparna så jag vet inte vilken av plantorna som är vilken så jag måste vänta till de blommar innan jag kan namnsätta dem igen.

Har en gul Clivia som håller på att slå ut, har dock inget namn på den, samt frösådda plantor av den creme-gula arten miniata var citrina som dock inte har blommat. Frösådde också en korsning mellan miniata och gardenii för ett antal år sedan men de plantorna växer oerhört långsamt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon