Tänker plantera en "ridå" av lite olika buskar o småträd, tex prydnadsapel, kornell, häggmispel mm, för att få vindskydd i 1:a hand, men även skärma av mot den del av trädgården som är vildvuxen. Kruxet är att det står en gigantisk gran, av någon ädlare sort, förvisso uppstammad till ca tre m höjd, mitt i den idealiska tänkta linjen. Hur nära granen törs man sätta buskar, det blir ju både skuggigt o torrt. Drömmer även om att sätta rhododendron framför granen, kan det gå? Det är ett mäktigt träd, som jag gärna vill inlemma i trädgården (den skötta alltså) men vill ju samtidigt få ett buskage som blir kraftigt o välmående.
Det brukar vara torrt kring en gran, kolla vilka örter och gräs som växer där nu. Rhododendron kan växa intill träd, men inte om jordskiktet är grundteller torrt. Blommande aplar vill ha sol för att utvecklas med blom.
Kanske kan du prova att sätta torktåliga höga perenner där det är som torrast vid granen, och dina vedartade växter en bit ifrån. För att undvika att gräva sönder granens rötter kan du bygga uppåt med jord istället.
Fyller man jord i en "rad" över ett träds rotsystem brukar de inte störas, men fyller man jorden helt över ett träds rötter får träden problem. Givetvis ska man inte lägga jord på trädets överjordiska delar heller, dvs stammen.
Jag kan som alternativ plantera buskridån på behörigt avstånd framför granen, det kanske är säkrast. När jag tänker efter vad som växer nära granen kan jag säga att där finns just inte mycket alls! Lite hundkäx o aklejor kanske.