Dzad
Har letat lite, hittade tv trdar om liknande symptom, men med andra krukvxter och lite annorlunda symptom.

En av mina citronvxter, 5-6 cm i hjd, har ftt en ljusgul slags frg p det strsta bladet... Fr ett par dagar sen d det var fullt soljus ute satt jag den i fnstret ett par timmar dr den utsattes fr direkt solljus. Tidigare har den sttt under ljuslampa halva dagen.
r verkligen solens ljus s mycket starkare t.o.m. i februari att den kan ha drabbats av fr mycket solljus? Tycker den inte om solljus? Allts, p sommaren har man vl citronvxter stende i fnstret hela dagen... Fast kanske det beror p att den inte var van?
TeliaNet
det omrdet saknar klorofyll.

jag hade en vxt som blev s gott som albino, den fick slngas.

den repar sig skert, ge den tid!

lycka till!
Dzad
Och klorofyll fr den tillrckligt av genom vad d? Behver den mer ljus, vatten eller bde och?

Tnkte jag skulle frga en annan sak ocks. En annan av mina citronpysslingar har ftt skrynkliga blad... Kan inte direkt sga att de r hngigare n frr, men skrynkliga r de.
Kan hnda att jag haft lampan lngre ifrn dem p sista tiden, men kan det vara nt annat? Ljus frn fnstret borde de ju ha ftt mer av tminstone.
TeliaNet
vissa blad p min grape r skrynkliga, men det bryr sig inte vxten om.

jag kan inte sga vad som r fel. om du sett grs som vxt under plankor en lngre tid s r det gult.
d tror jag att din citrus saknar ljus.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon