Dzad
Har letat lite, hittade två trådar om liknande symptom, men med andra krukväxter och lite annorlunda symptom.

En av mina citronväxter, 5-6 cm i höjd, har fått en ljusgul slags färg på det största bladet... För ett par dagar sen då det var fullt soljus ute satt jag den i fönstret ett par timmar där den utsattes för direkt solljus. Tidigare har den stått under ljuslampa halva dagen.
Är verkligen solens ljus så mycket starkare t.o.m. i februari att den kan ha drabbats av för mycket solljus? Tycker den inte om solljus? Alltså, på sommaren har man väl citronväxter stående i fönstret hela dagen... Fast kanske det beror på att den inte var van?
TeliaNet
det området saknar klorofyll.

jag hade en växt som blev så gott som albino, den fick slängas.

den repar sig säkert, ge den tid!

lycka till!
Dzad
Och klorofyll får den tillräckligt av genom vad då? Behöver den mer ljus, vatten eller både och?

Tänkte jag skulle fråga en annan sak också. En annan av mina citronpysslingar har fått skrynkliga blad... Kan inte direkt säga att de är hängigare än förr, men skrynkliga är de.
Kan hända att jag haft lampan längre ifrån dem på sista tiden, men kan det vara nåt annat? Ljus från fönstret borde de ju ha fått mer av åtminstone.
TeliaNet
vissa blad på min grape är skrynkliga, men det bryr sig inte växten om.

jag kan inte säga vad som är fel. om du sett gräs som växt under plankor en längre tid så är det gult.
då tror jag att din citrus saknar ljus.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon